НАВЧЕНА РЕСУРСНІСТЬ ТА ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: ПСИХОМЕТРИЧНИЙ АНАЛІЗ УКРАЇНСЬКОЇ ВЕРСІЇ ШКАЛИ САМОКОНТРОЛЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2304-1609.2017.1(43).135565

Ключові слова:

навчена ресурсність, психічне здоров’я, психометрична адаптація, конфірматорний факторний аналіз, ретестова надійність

Анотація

Статтю присвячено вивченню питань про взаємозв’язки між психічним здоров’ям і ресурсами особистості в контексті надбань теорії навченої ресурсності. Метою статі є психометричний аналіз української версії шкали самоконтролю та оцінка взаємозв’язків навченої ресурсності із показниками психічного здоров’я на вибірці студентів (n = 450). Залишено 12 пунктів, що сформували остаточну версію шкали в однофакторному рішенні. Побудована шкала характеризувалась достатньою внутрішньою узгодженістю (α = 0,68; ωВ = 0,71) та ретестовою надійністю (r =0,79). Встановлено, що студенти з високим рівнем навченої ресурсності рідше виявляли негативніповедінкові реакції (r =–0,13; p =0,01) та у більшому ступені застосовували когнітивне оцінювання стресу (r =0,34; p <0,001).

Посилання

Haletska, I. I. (2012) Psykhologichne zdorov’ya yak problema natsionalnoyi bezpeky. Naukoviy visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu vnutryshnikh sprav. Seriya psykhologichna [Scientific bulletin of Lviv State University of Internal Affairs. Psychological series]. 2(1), 49–58 [In Ukrainian].

Akgun, S., & Ciarrochi, J. (2003). Learned resourcefulness moderates the relationship between academic stress and academic performance. Educational Psychology, 23, 287–294.

Akgun, S. (2004). The effects of situation and learned resourcefulness on coping responses. Social Behavior and Personality, 32, 441–448.

Gadzella, B. M., Fullwood, H. L., & Ginther, D. W. (1991). Student-life Stress Inventory. Paper presented at Texas Psychological Association Convention, San Antonio, TX.

Gintner, G. G., West, J. D., & Zarski, J. J. (2001). Learned resourcefulness and situationspecific coping with stress. The Journal of Psychology, 123, 295–304.

Kennett, D. J. (1994). Academic self-management counseling: Preliminary evidence for the importance of learned resourcefulness on program success. Studies in Higher Education, 19, 295–307..

Kennett, D. J. & Keefer, K. (2006). Impact of learned resourcefulness and theories of intelligence on academic achievement of university students: An integrated approach. Educational Psychology, 26, 441–457.

Meichenbaum, D. (1977). Cognitive-behavior modification: An integrative approach. New York: Plenum.

Moring J. M. S. (2007) The role of learned resourcefulness in proactive coping tendencies. San Antonio: The University of Texas.

Rosenbaum, M. (1980). A schedule for assessing self-control behaviors: Preliminary findings. Behavior therapy, 11, 109–121.

Rosenbaum, M., & Jaffe, Y. (1983). Learned helplessness: The role of individual differences in learned resourcefulness. British Journal of Social Psychology, 22, 215–225.

Rosenbaum M. (1998) Opening versus closing strategies in controlling one’s responses to experience In M. Kofta, G. Weary, G. Sedek (Eds.) Personal control in action: Cognitive and motivational mechanisms (pp. 61–84). New York: Plenum.

Rosenbaum, M. (1990). Learned resourcefulness: On coping skills, self-control, and adaptive behavior. New York: Springer.

Schwarzer, R., & Fuchs, R. (1996). Self-efficacy and health behaviors. In M. Conner & P. Norman (Eds.), Predicting health behavior: Research and practice with social cognition models. (pp. 163–196) Buckingham, UK: Open University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-27

Номер

Розділ

Статті