RESEARCH OF THE PROBLEM OF PSYCHOLOGIKAL SUPPORT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.2(48).145684Keywords:
psychological support, children with special educational needs, stages of psychological supportAbstract
The article presents a theoretical analysis of modern scientific literature on the problem of psychological support for children with special educational needs in inclusive educational institutions.
The author outlines the main approaches to the issues of psychological support for children with special educational needs, the stages of psychological support are considered. The following main approaches to issues of psychological support are singled out: team approach, system-orientation approach, complexity of pedagogical activity of teachers and assistants, tolerant attitude. The author describes the principles of psychological and pedagogical support: the principle of «on the side of the child», continuity of support, multidisciplinarity of support, autonomy. Based on the data of special literature, the concept of «psychological support» is specified. As a conclusion it is noted, that the given problem is solved insufficiently, both theoretically and practically. Therefore, further research on this issue is promising.
Taking into account the relevance of the topic under study, prospects for further research are outlined, which suggest to consider the psychological support of children with Down syndrome.
References
Berezhnaia, O. V. (2005). Psykholoho-pedahohycheskoe soprovozhdenye detei-syrot kak sredstvo ykh sotsyalyzatsyy [Psychological and pedagogical support of orphans as a means of their socialization]. Candidate’s thesis. Stavropol [in Russian].
Zhuravel, A. P. (2006). Psykholohichnyi suprovid operatyvno-sluzhbovoi diialnosti osobovoho skladu pidrozdiliv okhorony derzhavnoho kordonu Ukrainy [Psychological support of operative-service activity of the personnel of the units of the state border guard of Ukraine]. Extended abstract of сandidate’s thesis. Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Zeer, Э. F. (2003). Psykholohyia professyi [Psychology of professions]. Ekaterynburh [in Russian].
Yokubauskaite, Y. K. (2007). Psykholoho-pedahohycheskye vozmozhnosty detei s ohranychennыmy vozmozhnostiamy v zdorove v obrazovatelnom prostranstve obshcheobrazovatelnoi shkolы [Psihologo-pedagogical possibilities of children with the limited possibilities in health in educational space of a comprehensive school]. N. Novhorod [in Russian].
Kobylchenko, V. V. (2010). Teoretyko-metodychni zasady psykholohichnoho suprovodu pidlitkiv z hlybokymy porushenniamy zoru [Theoretical and methodical bases of psychological support of teenagers with deep infringements of sight]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
Prokhorenko, L. I. (2017) Eksperymentalna model formuvannia samorehuliatsii navchalnoi diialnosti shkoliariv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Experimental model for the formation of the self-regulation of educational activity of schoolchildren with delay of mental development]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu — Bulletin of Odessa National University. 22 (3 (45)), 52–61. [in Ukrainian].
Sokolova, H. B. (2017). Problema psykholoho-pedahohichnoho suprovodu ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v naukovykh doslidzhenniakh [The problem of psychological and pedagogical support of children with special educational needs in scientific researches]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu — Bulletin of Odessa National University. 22 (4 (46)), 52–59. [in Ukrainian].
Sukhovershyna, Yu.V. (2006). Psykholohycheskoe soprovozhdenye lychnostno-professyonalnoho razvytyia studenta sluzhboi praktycheskoi psykholohyy vuza [Psychological accompaniment of personal and professional development of the student with the service of practical psychology of the university]. Candidate’s thesis. Kursk [in Russian].
Chernykova, T. V. (2003). Psykholohycheskaia podderzhka v obrazovanyy [Psychological support in education]. Moscow: MPA-Press, [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.