RESEARCH METHODS OF SOCIAL INTELLIGENCE IN PRESCHOOLERS WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.2(48).145679Keywords:
social intelligence, autistic spectrum disorders, autism, diagnostics, ADOSAbstract
The article considers the leading tendencies of the modern stage of development of the national education system and analyzes the place in this process for children with autistic spectrum disorders (ASD). The concept of social intelligence is considered and its structural components are presented. For the diagnosis of cognitive criteria we chose seven methods: J. Gilford’s and M. Salivan’s «Diagnosis of Social Intelligence», «Projective Technique of Rene Gill», «Memorizing Professions and Names of People» «Sheshukova O. V., «Sally and Ann», «Own false belief tasks», «Lies», «Stepladder» (In the modification of SG Jacobson, VG Shchur). For the diagnosis of emotional criteria we chose three methods: «Estimation of emotional intelligence N. Holl» (children’s variant in the adaptation of Ya.I. Michaelova), «Diagnosis of social-psychological adaptation of K. Rogers and R. Diamond» (children’s version), «Emotional identification «(E. I. Izotova). Four methods were used to diagnose behavioral criteria: Loneliness and Social Dissatisfaction Questionnaire, The Children’s Communication Checklist, The Child Behavior Checklist, ADOS (Module 3).
References
Izotova, E. I. & Nikiforova, E. V. (2004). Emotsionalnaya sfera rebenka: Teoriya i praktika. [Emotional sphere of the child: Theory and practice]. Moscow, 200-221 [in Russian].
Lord, K., Ratter M., Di Lavore, P. & Rizi S. (2013). ADOS-2. Plan diahnostychnoho obstezhennia na autyzm. [ADOS-2. Autism Diagnostic Observation Schedule]. Kyiv, 87–140 [in Ukrainian].
Shchur, V. G. (1982). Metodika izucheniya predstavleniya rebenka ob otnosheniyakh k nemu drugikh lyudey.. [Methodology for studying the child’s idea of the relationships of other people to him.]. Psikhologiya lichnosti. Teoriya i eksperiment. — Psychology of Personality. Theory and experiment, 200–221 [in Russian].
Adenzato, M. & Ardito R. B. (1999). The role of «Theory of Mind» and deontic reasoning in the evolution of deception. Proceedings of the Twenty-First Conference of the Cognitive Science Society / Eds. M. Hahn, S. C. Stoness. Mahwah, NY: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 7–12 [in English].
Baron-Cohen, S., Leslie, A. M. & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a «theory of mind»? Cognition, 21, pp. 37–46 [in English].
Berenguer, C., Miranda, A., Colomer, C., Baixauli, I. & Roselló, B. (2018). Contribution of Theory of Mind, Executive Functioning, and Pragmatics to Socialization Behaviors of Children with High-Functioning Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 48, 2, pp. 430–441 [in English].
Gopnik, A. & Astington, J. W. (1988). Children’s understanding of representational change and its relation to the understanding of false belief and the appearance-reality distinction. Child Development, v. 59, pp. 26–37 [in English].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.