PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF FORMATION OF TEACHER’S STRESS RESISTANCE
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.3%20(41).134531Keywords:
stress, professional stress, stressors, stress resistance, stress resourcesAbstract
Professional activity often results in stresses inherent to this profession. Pedagogue takes one of the top positions in the list of stress-related professions. So, stress makes a serious problem for teachers, therefore it is important to develop of stress resistance in modern teacher.
Stress is a structural-functional, dynamic, and integrative personal characteristics that develops as result of influence of stressors such as cognitive representation, objective description of the situation and requirements to the person.
People with high levels of stress resistance have high level of assertiveness, activity, prosocial position, they are well-balanced, confidence and active, have a good emotional and volitional self-control, low sensitivity to stressors, low level of personal and situational anxiety, and high levels of motivation, readiness for activity, and high level of functionality of the nervous system.
Maintaining or improving the stress resistance depends on resources that help person to overcome the negative effects of stressful situations. Therefore, consciousness and development of the necessary resources must be the main focus of the work to develop stress resistance in teacher. Such resources are as follows — relevant personal qualities and effective strategies of behavior, active life position of teacher, etc. These constructs should be critical when developing stress resistance in teachers.
Nowadays one of the most effective forms of work to develop of stress resistance in teacher is training and variety of methods: group discussions, games, meditation, autogenic training, relaxation, concentration, etc.References
Bornevasser, M. (2000). Stress v usloviyah truda [Stress in working conditions]. Psihicheskie sostoyaniya [Psychic states.]. SPb.: Piter.
Vodopyanova, N. E. (2009). Psihodiagnostika stressa [Psychodiagnostics of stress]. SPb.: Piter. [in Russian].
Koks, T. (1981). Stress [Stress]. Moskow. [in Russian].
Korol’chuk, V. M. (2009). Psykholohiya stresostiykosti osobystosti [Psychology of personality stress resistance]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].
Kraynyuk, V. M. (2007). Psykholohiya stresostiykosti osobystosti [Psychology of personality stress resistance]. Kyiv: Nika-Tsentr. [in Ukrainian].
Leonova, A. B. & Chernyisheva O. N. (1995). Psihologiya truda i organizatsionnaya psihologiya: sovremennoe sostoyanie i perspektivy [Psychology of work and organizational psychology: current status and prospects]. Moskow: Rodiks. [in Russian].
Monina, G. B. & Rannala N. V. (2009). Trening «Resursy stressoustoychivosti» [Training «Resources of stress resistance»]. SPb.: Rech. [in Russian].
Hryascheva, N. Yu. (Eds.) (2000). Psychogymnastics in training. SPb.: Rech, Institut treninga.
Nikiforov, G. S. (Eds.) (2006). Psychology of health. SPb.: Piter.
Samoukina, N. V. (1999). Psihologiya i pedagogika professionalnoy deyatelnosti [Psychology and pedagogy of professional activity]. Moskow: Tandem, KMOS. [in Russian].
Sele, G. (1979). Stress bez distressa [Stress without distress]. Moskow: Progress. [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.