FORMATION OF ATTITUDE ON FLATTERY IN INTERPERSONAL BUSINESS RELATIONSHIPS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.1%20(39).134064Keywords:
flattery, attitude on the flattery, business interpersonal communication, system of organizational management, emotionsAbstract
The phenomenon of flattery is considered as one of prevalent ways of the influence in a business process of the interpersonal communication. Flattery is determined not only by distorted information, but also as the goal of a flatterer to influence an interlocutor, to cause the desired emotions through flattery. Flattery affects organizational behaviour and acts as a stimulus/barrier in business communication. When establishing a psychological contact a flatterer actively uses verbal and nonverbal means of communication and begins to influence adoption of the desired management decisions for his own benefit. The process of establishing a mutual understanding between participants of communication is characterized by a mechanism of interpersonal perception. The interaction — flatterer and flattery object leads to a formation of the installation of flattery by means of changing views, relationship, motives and states. At all stages of communication a flatterer actively uses emotions, which lowers a critical barrier of perception and launches a formation of the attitude.
Understanding of the intentions of another person becomes important to a flatterer and allows him to bring his actions to automatism. Herewith, the more rewarded used type of behaviour, the more often it is repeated, and the more an attitude to flattery is supported. To create a certain impression about yourself flatterer creates scenarios of social interaction with the right people and stages plays. Impression management ensures the reliability of a picture of the static world, created by a flatterer. This picture is filled with emotions that meet the expectations of both sides that become the pleasant memories and experiences, and therefore strengthen the attitude of flattery. At the same time a static picture of the world limits the ability of a subject of flattery and a flatterer, deforms the interaction with reality and has a negative impact on organizational relations.
Existing system of organizational management contributes to the use of flattery in business relations. Formation of emotional culture of communication and improvement of system of management can become the effective approaches in preventing the existence of the phenomenon of flattery.
References
Andreeva G. M. (2003) Sotsialnaya psihologiya [Social psychology]. Moskva: Aspekt Press [in Russian].
Dal V. I. (1994) Tolkovyiy slovar velikorusskogo yazyika [Explanatory dictionary of great Russian language]. Moskva: Progress, Univers [in Russian].
Osipov G. V. (Eds.) (2001) Istoriya sotsiologii v Zapadnoy Evrope i SShA [History of sociology in Western Europe and the USA]. Moskva: NORMA [in Russian].
Kolot S. O. (2013) Ustanovka yak sistemoutvoryuyuchiy faktor emotsiynoei roboti [Attitude as a system-forming factor of emotional work]. VIsnik Odeskogo natsionalnogo universitetu im. I. I. Mechnikova. «Psihologiya». — Bulletin of the Odessa national University named after I. I. Mechnikov. «Psychology», V. 18, I. 23, 136–142.
Kurilkina M. A. (2009) Struktura i funktsii fenomena lesti [Structure and function of the phenomenon of flattery]. Vestnik universiteta — Bulletin of the University, 18, 67–69 [in Russian].
Laroshfuko F. (1993) Maksimyi i moralnyie razmyishleniya [Maxims and moral reflections]. [E. L. Linetskoy, Trans]. — Moskva: Nauka [in Russian].
Makiavelli N. (2001) Gosudar: Sochineniya [The Emperor: Essays]. — Harkov: Folio [in Ukranian].
Monten M. Vol. I. at al. (1992) Opyityi [Experiments]. Vols 1–3. Moskva: Golos [in Russian].
Shibutani T. (2002) Sotsialnaya psihologiya [Social psychology]. Moskva: Feniks [in Russian].
Ekman P. D. (1999) Psihologiya lzhi [The psychology of lies] Saint Petersburg: Piter [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.