МЕТОДИКИ ДОСЛІДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.2(48).145679

Ключові слова:

соціальний інтелект, розлади аутистичного спектра, аутизм, діагностика, ADOS

Анотація

У статті розглянуті провідні тенденції сучасного етапу розвитку національної системи освіти та проаналізовано місце в цьому процесі дітей з розладами аутистичного спектра. Розглянуто поняття соціального інтелекту та представлено його структурні компоненти. Відповідно до цих компонентів проаналізовано наявні стандартизовані методики та визначено найбільш доцільні діагностичні методики щодо визначення рівня сформованості соціального інтелекту у дітей старшого дошкільного віку з РАС. Для діагностики когнітивних критеріїв було виокремлено 7 методик: Тест Дж. Гілфорда та М. Салівена «Діагностика соціального інтелекту» (дитячий варіант — в адаптації Я. І. Михайлової), «Проективна методика Рене Жиля», «Запам’ятовування професій та імен людей» О. В. Шешукової, «Саллі та Енн», «Здавалося — виявилося», «Брехня», «Драбинка» (в модифікації С. Г. Якобсон, В. Г. Щур). Для діагностики емоційних критеріїв було виокремлено 3 методики: «Оцінки емоційного інтелекту Н. Холла» (дитячий варіант в адаптації Я. І. Михайлової), «Діагностики соціально-психологічної адаптації К. Роджерса та Р. Даймонд» (дитячий варіант), «Емоційна ідентифікація» (Е. І. Ізотової). Для діагностики поведінкових критеріїв було виокремлено 4 методики: опитувальник для дітей «Дитята самотність та соціальна компетенція» (LSDQ), опитувальник для батьків «Навички спілкування» (CCC-2), опитувальник для батьків «Поведінкові проблеми дітей» (CBCL), «ADOS» (Модуль 3).

Посилання

Izotova, E. I. & Nikiforova, E. V. (2004). Emotsionalnaya sfera rebenka: Teoriya i praktika. [Emotional sphere of the child: Theory and practice]. Moscow, 200-221 [in Russian].

Lord, K., Ratter M., Di Lavore, P. & Rizi S. (2013). ADOS-2. Plan diahnostychnoho obstezhennia na autyzm. [ADOS-2. Autism Diagnostic Observation Schedule]. Kyiv, 87–140 [in Ukrainian].

Shchur, V. G. (1982). Metodika izucheniya predstavleniya rebenka ob otnosheniyakh k nemu drugikh lyudey.. [Methodology for studying the child’s idea of the relationships of other people to him.]. Psikhologiya lichnosti. Teoriya i eksperiment. — Psychology of Personality. Theory and experiment, 200–221 [in Russian].

Adenzato, M. & Ardito R. B. (1999). The role of «Theory of Mind» and deontic reasoning in the evolution of deception. Proceedings of the Twenty-First Conference of the Cognitive Science Society / Eds. M. Hahn, S. C. Stoness. Mahwah, NY: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 7–12 [in English].

Baron-Cohen, S., Leslie, A. M. & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a «theory of mind»? Cognition, 21, pp. 37–46 [in English].

Berenguer, C., Miranda, A., Colomer, C., Baixauli, I. & Roselló, B. (2018). Contribution of Theory of Mind, Executive Functioning, and Pragmatics to Socialization Behaviors of Children with High-Functioning Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 48, 2, pp. 430–441 [in English].

Gopnik, A. & Astington, J. W. (1988). Children’s understanding of representational change and its relation to the understanding of false belief and the appearance-reality distinction. Child Development, v. 59, pp. 26–37 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-10-26

Номер

Розділ

Статті