ПОНЯТИЕ САМОПРЕЗЕНТАЦИИ: ТЕОРЕТИЧЕСКИЙ АНАЛИЗ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.1%20(39).134054Ключевые слова:
самопрезентация, имидж, самоподача, управление впечатлением о себе, манипуляция, самовыражение, успешная самопрезентация, самосознаниеАннотация
В статье анализируются и сравниваются основные концепции самопрезентации: мотивационные, личностные и ситуационные. Приведены определения самопрезентации, представленные в тезаурусе современной психологии в различных подходах и теориях. Аргументировано дальнейшее изучение феномена самопрезентации с целью устранения терминологических разночтений и создания объединяющей концепции с учетом способов самопрезентации личности.
Библиографические ссылки
Bodalev A. A. (1995) Lichnost i obshenie [Personality and communication]. M.: 2 Ed. of the International Pedagogical Academy — 328 p. [in Russian].
Borozdina G. V. (2006) Psihologiya delovogo obsheniya [Psychology of business communication]. Moscow: INFRA-M [in Russian].
Hoffmann E. (2000) Predstavlenie sebya drygim v povsednevnoy jizni [Presentation of Self in everyday life]. Moskow [in Russian].
Dotsenko E. L. (1997) Psigologiya manipylyacii: Fenomeni, mehanizmi i zashita. [Psychology manipulation: Phenomena, and protection mechanisms]. M.: CheRo, Moscow State University Press [in Russian].
Kononenko A. A. (2014) Samopresentaciya vicladacha vishoi shkolu. Toriya ta praktika [Self-teacher of high school. Theory and practice]: Monograph / AA Kononenko]. Zaporozhye, Donetsk: Donbass. [in Ukrainian].
Kubrak T. A. (2005) Samopresentaciya subekta. Sostoyanie problemu i discursivniy podhod k izycheniu [Self-presentation of the subject. State of the problem and the discursive approach to the study of discourse // Problems / hole psychology]. Moscow: Russian Academy of Sciences Institute of Psychology — 26 [in Russian].
D. Myers (2006) Socialnaya psihologiya [Social Psychology]. Peter [in Russian].
Mikhailova E. V. (2007) Obychenie samopresentacii [self Education: Textbook. allowance. 2nd ed]. Moscow: HSE Series «Textbooks Higher School of Economics». [in Russian].
Moskalenko V. V. (2008) Socialnaya psihologiya [Social Psychology]. 2nd Ed, revised and updated — K.: Center of educational literature — 688 p. [in Ukrainian]
Sokolova-Bausch E. A. (1999) Samopresentaciya kak factor formirovaniya vpechatleniya o kommynikatore i recipiente [Self-presentation as a factor in the formation of impressions about the device and the recipient]. Mir psihologii : nauchno-metodicheskij zhurnal — World of Psychology: scientific and methodical magazine — / Ed. DI. Feldstein, AG Asmolov. — 1999. — № 3 July-September 1999. — P. 132–140. [in Russian]
Horoshih V. V. (2001) Psihologicheskie faktori yspeshnoy samopresentacii [Psychological factors of success of self] SPb., [in Russian].
Fedorova N. A. (2006) Problema samopresentacii v sovremennoy socialnoy psihologii: ispolzovanie ponyatiynogo apparata teorii deyatelnosti [Self-presentation of problem in contemporary social psychology: the use of conceptual apparata activity theory] Retrieved from: http://www.ipras.ru/cntnt/rus/dop_dokume/mezhdunaro/nauchnye_m/razdel_3_a/fedorova_n.html [in Russian].
Festinger L. (2000) Teoriya kognitivnogo dissonansa [The theory of cognitive dissonance] St. Petersburg [in Russian].
Baumeister, Roy F.; Steinhilber, Andrew (1984) Paradoxical effects of supportive audiences on performance under pressure: The home field disadvantage in sports championships. Journal of Personality and Social Psychology, Vol 47(1), 85–93 [in English].
Jones E. E. and Pittman T. S. (1982) Toward a general theory of strategic self-presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the srlf. (Vol. 1) Hillsdale, NJ: Erlbaum [in English].
Загрузки
Опубликован
Выпуск
Раздел
Лицензия
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.