MOTIVATION AS A FACTOR OF SUCCESS IN LEARNING ACTIVITY OF UPPER-FORM PUPILS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2017.1(43).135577Keywords:
motivation, motif, learning activity, high school students, successAbstract
Timeliness of the research is that motivation plays a leading role in achieving success as it is stimulation to act and making decisions especially in school years. According to many psychologists motivation is personality psychology foundation of behavioristic characteristics and individual’s activity. There were some scientists who researched this phenomenon, especially B. Spinoza, W. James, H. Hekhauzen, J. Rotter, G. Kelly, J. Atkinson, D. McClelland, S. Freud, A. Maslow, E. Fromm, A. Adler, S. Rubinstein, A. Leontiev, R. Freydzher, E. Ilyin, P. Jacobson, A. Markova, S. Maksimenko.
Motivation begins its manifestation and growth of importance in school years. The most important motive for senior high school student is the preparation for entry into university. It helps to evince motivation for learning activity. High school students do not have that sort of motivation for achieving good marks in order to conquer certain position in a class as children of secondary school age. This kind of motivation fades into insignificance for senior high school students.
The role of teacher and parents in motivation manifestation has been examined.
The aim of the study was to analyze theoretically and empirically the role of motivation in learning activities of high school students.
A number of hypotheses were suggested to explore the relationship between motivation for learning activities with academic scores. The results of our analysis point a link between motivation for success with high academic achievements. High results in educational activities are characterized by wide cognitive motives and broad social motives.
References
Adler A. (2006). Praktika i teoriya individualnoy psihologii [The practice and theory of individual pscychology]. SPb. : Piter [in Russian].
Atkinson Dzh. (2006) Teoriya o razvitii motivatsii [The practice about development of motivation]. M. : Akvarel [in Russian].
Bozhovich L. I., & Slavina L. S. (1999). Psihicheskoe razvitie shkolnika i ego vospitanie [Mental development of student and his upbringing]. M. : Znanie [in Russian].
Bozhovich L. I., & Blagonadyozhnaya L. V. (2002). Izuchenie motivatsii povedeniya detey i podrostkov [The study of motivation of behavior of children and adolescents]. M. : AST — Press [in Russian].
Ilin E. P. (2000). Motivatsiya i motivyi [Motivation and motives ]. SPb. : Piter [in Russian].
Ilin E. P. (2011). Psihologiya individualnyih razlichiy [Psychology of individual differences]. SPb. : Piter [in Russian].
Kon I. S. (1982) Psihologiya starsheklassnika [Psychology of upper — form pupils]. M. : Prosveschenie [in Russian].
Maksimenko S. D., & Nosenko E. L. (2008). Eksperimentalna psihologIya [Experimental psychology]. K. : [in Ukrainian].
Markova A. K. (2003). Formirovanie motivatsii ucheniya [Forming of motivation of studies]. M. : Prosveschenie [in Russian].
Maslou A. Motivatsiya i lichnost (2009). [Motivation and personality].SPb. : Piter [in Russian].
Noeva L. N. (2001). Pedagogicheskie usloviya razvitiya polozhitelnoy motivatsii u shkolnikov [Pedagogical terms of development of positive motivation for schoolchildren]. Extended abstract of candidate’s thesis. Yaroslavl [in Russian].
Rodzhers K. (1994). Vzglyad na psihoterapiyu. Stanovlenie cheloveka [The therapist’s view of psychotherapy. On becoming a person]. M. : Progress [in Russian].
Rubinshteyn S. L. (2000). Osnovyi obschey psihologii [Fundamentals of general psychology]. SPb.: Piter [in Russian].
Skvortsov S. Yu. (1999). Matematicheskie metodyi v psihologii [Mathematical methods in psychology]. K. : VSEI [in Russian].
Skripchenko O. V., Dolinska L. V., & Ogorodniychuk Z. V. (2005). Zagalna psihologiya [The general psychology]. K. : Libid [in Ukrainian].
Feldshteyn D. I. (1995). Problemyi vozrastnoy i pedagogicheskoy psihologii [Problems of developmental and pedagogical psychology]. M. [in Russian].
Freyd Z. (1992). O psihoanalize. Pyat lektsiy [Five Lectures on Psycho-Analysis]. M. : MGU [in Russian].
Hekhauzen H. (2003). Motivatsiya deyatelnosti [Motivation on activity]. SPb. : Piter [in Russian].
Yakobson P. M. (2005). Psihologicheskie problemyi motivatsii cheloveka [Psychological problems of human’s motivation]. M. : Nauka [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.