ORGANIZATION OF MEDICAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT TO PRESCHOOL CHILDREN WITH HYPERKINETIC DISORDER IN THE FAMILY
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2014.4%20(34).135249Keywords:
hyperkinetic disorder, preschool age, psychological correction, medical and psychological supportAbstract
The paper presents the basic principles of complex psychological help to preschool children with hyperkinetic disorder (HKD) and their families, taking into account the system and biopsychosocial approaches. It is described the basic target, tools and results of psychological influence, the subjects of which are children with hyperkinetic disorder and their families. This paper is based on system approach to examine the features of maladjustment child with hyperkinetic disorder and develop a program of medical and psychological support for the child in terms of family.
In the study it was involved 72 families who has preschool children (3–5 years) with HKD. The study in children irregularities in cognitive (100,0 %), psycho-emotional (96,3 %), personal (72,4 %) and psychosocial (87,5 %) areas that have been identified as factors contributing to exclusion of preschoolers. There have been studied thepeculiarities of children in the family, as a result of violations received child-parent relationships (84,4 %) and reduced quality of life (78,2 %) of surveyed families.
It was designed and implemented complex psychological correction, consisting of three parts, the first of which was sent to the child, the second — the parents, the third was involved the whole family. The first block included correction of disturbances in cognitive and communicative spheres.The second and third stages were dedicated to harmonization of child-parent relationships and improved social interaction between family members.
References
Zavadenko N. N. Diagnoz i differentsialnyiy diagnoz sindroma defitsita vnimaniya s giperaktivnostyu u detey / N. N. Zavadenko // Shkolnyiy psiholog. — 2000. — № 4.
Lyutova E. K. Shpargalka dlya vzroslyih: Psikorrektsionnaya rabota s giperaktivnyim, agressivnyimi, trevozhnyimi i autichnyimi detmi / Lyutova E. K., Monina G. B. — M.: Genezis, 2000. — S. 132–134.
Monina G. Rabota s «osobyim» rebenkom / G. Monina, E. Lyutova // Pervoe sentyabrya. — 2000. — № 10. — S. 16–22.
Rassel Barkli L. Vash neposlushnyiy rebenok / Rassel Barkli L., Kristina Benton M. — SPb.: Piter, 2004. — 87 s.
Sirotyuk A. L. Sindrom defitsita vnimaniya s giperaktivnostyu. Diagnostika, korrektsiya i prakticheskie rekomendatsii roditelyam i pedagogam / A. L. Sirotyuk. — M.: Sfera, 2002. — 167 s.
Slovar prakticheskogo psihologa / [sost. S. Yu. Golovin]. — Minsk: Harvest, 1997. — S. 37.
Fopel K. Kak nauchit detey sotrudnichat. Psihologicheskie igryi i uprazhneniya / Klaus Fopel. — M.: Genezis, 1999. — 263 s.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.