THE COMPARISON OF THE LEVELS OF DEVELOPMENT OF CONFLICTOLOGICAL COMPETENCE OF UNIVERSITY TEACHERS IN UKRAINE AND HUNGARY
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2014.1%20(31).135051Keywords:
conflictological competence, cognitive, emotional, behavioral componentsAbstract
Methodology of the research. The subjects of this research are a total of 216 teachers of social sciences and humanities from private and state universities of Ukraine and Hungary. To assess the level of development of the cognitive component of conflictological competence participants used the method of «unfinished sentences»: «Conflict – is ...». The level of development of the emotional component was estimated by a valuation technique of psychological atmosphere in the team and the evaluation of reactive and personal anxiety developed by Spielberger. The behavioral component of conflict competence was measured with the help of Assinger Test (assessment of aggression in relationships) and Thomas-Kilmann model (styles of human behavior in conflict situations). Results. The medium degree of development of cognitive, emotional and behavioral components of conflictological competence prevails among university teachers in Ukraine and Hungary. Practical significance. The obtained results can be used by psychologists and administration of higher educational institutions to create and make corrections in conflictological competence of teachers.Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.