INDIVIDUAL AND PSYCHOLOGICAL PREREQUISITES FOR SUCCESSFUL FACILITATION
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2015.4%20(38).135000Keywords:
facilitation, facilitative potential, psychological qualities, personality traits, individual and psychological prerequisitesAbstract
The article presents the main results of the research of individual and psychological prerequisites for the successful commission of facilitation. As a result of the theoretical and methodological analysis of the literature and the empirical study there has been established a list of psychological traits and qualities, the totality of which can be viewed as individual psychological prerequisites for facilitation. The most important among them are: empathy, the level of acquired experience of facilitation, acceptance of others, stability of moral attitudes, adaptive ability, internal control, the desire to get knowledge about the world, life satisfaction, insensitivity to threats, understanding of the human nature with the predominance of the good in it (although not denying the existence of the opposite characteristics), courage, sociability, cheerfulness, sociability, value orientations of humanistic character and so forth.
The main results of the empirical verification of the effectiveness of selected individual and psychological prerequisites for facilitation have shown their reliability and adequate representation in predicting the success of this process. The importance of further considering the inclination to self-development as an individual psychological prerequisite for successful facilitation has been proved. The expediency of studying the characteristics of the process of facilitation, with the definition of peculiar prerequisites for the success of its separate stages and considering certain psychological qualities as a dynamic basis for effective facilitation has been demonstrated.
References
Butko, S. S. (2011). Realizatsiya fasilitativnoy funktsii v inoyazychnom obshchenii s mladshimi shkol’nikami (na primere slaboslyshashchikh detey). Molodoi uchionyi, 6 (2),138–144.
Kazanzhy, M. I. (2013). Osobennosti prognozirovaniya fasilyativnosti po izmerennym psikhologicheskim kharakteristikam. Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennoho universiteta. Seriya «Psikhologiya». 2, 33–40.
Kazanzhy, M. I. (2013). Rozvytok fasylyatyvnosti — deyaki napryamky praktychnoyi roboty. Modern Tendencies in the Pedagogical Science of Ukraine and Israel: the way to integration, 4, 187–191.
Kovaleva, I. V. (2011). Proektirovanie fasilitatsionnoy deyatel’nosti pedagoga: resursy i sredstva. Vestnik KemHU, 2 (46), 76–80.
Lytvyn, I. M. (2011). Formuvannya fasylitatyvnykh umin’ sotsial’noho pedahoha. Visnyk Cherkas’koho universytetu, 203(III), 49–52.
Molokanov, M. V. (1995). Dvukhmernoe prostranstvo modelei kommunikativnogo vzaimodeistviya. Voprosy psikhologii, 5, 51–60.
Nosova, N. V. (2007). Osobystisni determinant humanizatsiyi vzayemyn u pedagogichnomu protsesi. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv.
Pushkina, O. V. (2011). Razvitiye fasilitatsionnogo stilya obshcheniya uchitelya v pedagogicheskom vzaimodeystvii. Mir nauki, kul’tury i obrazovaniya, 5 (30), 172–174.
Rodzhers, N. (2007). Fasilitatsiya tvorchestva. Voprosy psykhologii, 6, 64–73.
Fil’ T. A., (2013). Strukturno-soderzhatel’nyye kharakteristiki gotovnosti k fasilitatsii u budushchikh uchiteley nachal’nykh klassov. Extended abstract of candidate’s thesis. Kemerovo.
Shakhmatova, O. N. & Shunyna, Y. V. (2003). Psikhologicheskie osobennosti lichnosti pedagoga-fasilitatora. Retrieved from: http://www.pspu.ac.ru/sci_conf_janpis_shahmatova.
shtml.
Bratchenko, S. L. (2001). Ekzistentsial’naya psykhologiya glubinnogo obshcheniya. Uroki Dzheyimsa Byudzhentalya. Moscow: «Smysl». Retrieved from http://www.psylib.ukrweb.net/books/brats01/index.htm.
The American Society for Study and Development (2008). 10 steps to effective facilitation. Baltimore: Victor Graphics Inc.
Basic facilitation skills (2002). Milwaukee: ASQ.
Berry, M. (1993). Changing perspectives on facilitation skills development. Journal of European Industrial Training, 17 (3), 23–32.
Warihay, F. D. (1992). Are good facilitators born or can they be developed? Journal for Quality and Participation, 15 (1), 60–63.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.