FEATURES OF READINESS FOR SCHOOL OF SENIOR PRESCHOOLERS WITH HEARING AND SPEECH DISORDERS IN THE CONTEXT OF THEIR SOCIAL ADAPTATION
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2017.4(46).134931Keywords:
senior preschoolers with visual impairment, social adaptation, speech disorders, psychological readiness for school, psychological and pedagogical correctionAbstract
The article considers the essence of psychological readiness for school in the context of social adaptation of children with hearing and speech impairment. The components of psychological readiness (motivational, intellectual, personal) are determined. Described, relying on the work of prominent researchers, the features of each component of the psychological readiness of children with hearing and speech impairment. Conducted a confirmatory experiment to determine the level of psychological readiness of children of the senior preschool age with hearing impairments in school discovered low rates. In particular, the not formed position of schoolchild, insufficient of motivational and intellectual readiness, there is a predominance of game motivation, which necessitates corrective work with this category of children.
References
Venger, L.A. (2006). Psihologicheskaya gotovnost k obucheniyu v shkole [Psychological readiness for schooling]. Moscow: Akademiya [in Russian].
Gutkina, N.I. (2003). Psihologicheskaya gotovnost k shkole [Psychological readiness for school]. Moscow: Akademiya [in Russian].
Gurzhiy, O.V. (2013). Socіalno-psihologіchnі chinniki adaptacіynih rozladіv u dіtey doshkіlnogo vіku ta їh korekcіya [Socio-psychological factors of adaptation disorders in preschool children and their correction]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lugansk [in Ukrainian].
Kovyazina, I.V. (2010). Osobennosti emocionalnogo sluha u detey doshkolnogo vozrasta s obschin nedorazvitiem rechi [Features of emotional hearing in preschool children with general speech underdevelopment]. Extended abstract of candidate’s thesis. Nizhniy Novgorod [in Russian].
Leongard, E.I. (1991). Formirovanie ustnoy rechi i razvitie sluhovogo vospriyatiya u gluhih mladshih shkolnikov [The formation of oral speech and the development of auditory perception in deaf junior schoolchildren]. Moscow: Prosveschenie [in Russian].
Moreva, N.A. (2006). Stepen rechevoy gotovnosti gluhogo rebenka k postupleniyu v I klass [Degree of speech readiness of a deaf child to enter I class]. Moscow: Akademiya [in Russian].
Noskova, L.P. (2008). Voprosy vospitaniya i obucheniya anomalnyh detey doshkolnogo vozrasta [Issues of education and training of anomalistic children of preschool age]. Tomsk.: TGPU [in Russian].
Rechickaya, E.G. & Parhalina, E.V. (2003). Gotovnost slaboslyshaschih doshkolnikov k obucheniyu v shkole [Readiness of hearing-impaired preschoolers to study at school]. Moscow: Knigolyub [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.