SPACE-TEMPORAL ORGANIZATION OF THE TEXT OF AN ACADEMIC SITUATION AS A CONDITION OF THE ACTUALIZATION OF A TEACHER’S DIALOGIC ORIENTATION
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2015.2(36).134857Keywords:
understanding, dialogue, textual space, dialogic academic situation, dialogic experienceAbstract
In the article the model of textual space of the dialogic academic situation is represented. The above-mentioned model is worked out by the author as the result of theoretical-methodological analysis and applied achievements of Psychological Hermeneutics. The realization of this model enlarges and completes teachers’ understanding of dialogic character of academic information, serves as the basis for improvement of organization of dialogic interaction with a learner. Special attention is paid to the illustration of the mechanism of reciprocal transition of outer and inner dialogues which determine the success of a learner’s understanding of academic information. The article is also focused on peculiarities of improvement of understanding different didactical objects. The results of the empirical research of representation of the dialogic component in the structure of teachers’ communicative orientation and its dynamics based on acquisition of the experience of modeling various dialogic academic situations are described. The expediency of the usage of the model of textual space as an important component of the educational environment which provides teachers’ realization of the advantages of dialogic teaching for increasing productivity of learners’ knowledge is substantiated.References
Kuchinskii G. M. Dialog v protsesse sovmestnogo resheniya myslitelnyh zadach / G. M. Kuchinskii // Problema obscheniya v psihologii. — M., 1981. — S. 92–121.
Kuchinskii G. M. Dialog i myshleniye/ Gennadiy Mikhailovich Kuchinskii. — Minsk: Vysheina shkola, 1983. — 190 s.
Kuchinskii G. M. Psihologiya vnutrennego dialoga / Gennadiy Mikhailovich Kuchinskii. — Minsk, 1988. — 234 s.
Oleshkevich V. I. Rozhdeniye novoj pcihotehnicheskoy kultury / Valeriy Ivanovich Oleshkevich. — М., 1997. — 180 s.
Problemy psyhologichnoi germenevtyky. Monografiya / Za red. N. V. Chepelyevoyi. — К.: Milyenium, 2004. — 276 s.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.