A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE SUBJECTS WHO START BUSINESS ACTIVITY AND OF SUCCESSFUL ENTREPRENEURS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2015.2%20(36).134853Keywords:
entrepreneurs, type of interpersonal relationships, resilience, life orientation, socio-psychological attitudes, motivation of achievementsAbstract
Entrepreneurship as a socio-economic activity of the individual associated with risk and uncertainty, creative self-improvement and self-realization, which has innovative and require more energy activities forms a specific model of personality. This article conducts an analysis of the psychological characteristics of young ladies starting business activities.
Purpose of the article — a comparative study of subjects who start business and successful entrepreneurs, as well as to explore the psychological characteristics of girls who start a business. The dominating types of interpersonal relationships, resilience, life orientations, socio-psychological attitudes, motivation of achievements were analyzed. It is shown that the psychological portrait of young ladies who start a business activity differs from a psychological portrait of successful women entrepreneurs.
Novice entrepreneurs — a person with the installation of freedom, as the main value, ready to defend its independence; Used in this strategy of compromise with the installation of an interesting activity; Seeing yourself in the future, introverted, active, confident, with high self-esteem, on the other — without the predominance of rigid systems, combined with high spontaneity, practicality with insufficient reliance on experience in a state of emotional clinging, with a heightened sense of justice, to readily combustible animosity with the opposition and criticized in his address, the third — a self-centered, with the unconventional style of thinking, with increased level of claims, with a strong sense of rivalry, manifested in an attempt to occupy an isolated position in the group.
References
Babaeva L., Chirikova A. Zhenshhiny v biznese / L. Babaeva, A. Chirikova// Sociologicheskie issledovaniya. — 1996. — № 4. — C. 75–80.
Gupalovskaya V. A. Obrazovanie i samoaktualizaciya lichnosti zhenshhiny/ V. A. Gupalovskaya // Anan’evskie chteniya: Tezisy dokl., Sankt-Peterb., 23 25 oktyabrya 2001 g. — SPb.,
— S. 259–260.
Druker P. Rynok: Kak vyjti v lidery. Praktika i principy/P. Druker Rynok:Kak vyjti v lidery// Per. s ang. — M.: Buk Chembe’r Interneshnl, 2006. — 334 s.
Druker P. E’ffektivnyj rukovoditel’ /P. Druker// Per. s ang. — M.: Izd. dom « Vil’yams», 2007. — 224 s.
Zeer E’.F. Psixologiya professij/E’.F. Zeer// M., Ekaterinburg, 2003.
Karamushka L. M. Ispol’zovanie interaktivnyx texnik v processe podgotovki menedzherov i personala obrazovatel’nyx organizacij k upravleniyu: Metodicheskie rekomendacii / L. M. Karamushka, M. P. Maligina// K. Rovno, 2003. 20 s.
Maksimenko S. D. Genezis sushhestvovaniya lichnosti/S. D. Maksimenko // K.: Izdatel’stvo OOO «KMM», 2006. — 240 s.
Meliya M. Biznes — e’to psixologiya: Psixologicheskie koordinaty zhizni sovremennogo delovogo cheloveka / Marina Meliya. — 9-e izd. — M.: OOO «Yunajted Press», 2010. — 352 s.
Sobchik L. N. Metody psixologicheskoj diagnostiki. Vyp. Diagnostika mezhlichnostnyx otnoshenij. Modificirovannyj variant interpersonal’noj diagnostiki T. Liri. Metod. rukovodstvo. — M., 1990.
Xammer Ya. Professional’nyj uspex i ego determinanty / Ya.Xammer // Voprosy psixologii, 2008. — № 4. — S. 147- 153.
Chernyavskaya T. P. Psixologiya uspeshnosti lichnosti v biznese: [monografiya] / T. P. Chernyavskaya. — Odessa : Astroprint, 2010. — 286 s.
Shtroo V. A. Vvedenie v psixologiyu biznesa: Ucheb. posobie. — M.: Izd. dom GU-VShE’, 2007 (2-e izd. 2008). — 471 s. (v soavt. s N. L. Ivanovoj i E. V. Mixajlovoj).
Shumpeter J. Teoriya e’konomicheskogo razvitiya / J. Shumpeter// M.: Progress, 1982. — 286 s.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.