PSYCHOLOGICAL ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN LIFE-GUIDING ORIENTATIONS AND EMOTIONAL ORIENTATION OF FUTURE PSYCHOLOGISTS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.3%20(41).134516Keywords:
value system, sense sphere, life-guiding orientation, emotional orientationAbstract
The purpose of this article is to specify features of relationship of life-guiding orientations with the types of emotional orientation of future psychologists. Life-guiding orientations are the dynamic component of the sense sphere of personality. They contain behavioral, cognitive, and emotional components, and are influenced by psychological features of student age. Using the test-questionnaire «Life-guiding orientation» and the method «Finding of the overall emotional orientation of the personality» the profile of emotional orientation of groups of individuals with a high and low level of life-guiding orientations have been obtained. The conclusion has been formulated about the existence of structural and functional relationships between life-guiding orientations and emotional orientation of future psychologists. The presence has been detected of the dynamics of emotional orientation of the personality of future psychologists in the process of studying in the university. Comparison of the profile of emotional orientation that differ by the level value of the General indicator of life-guiding orientations allowed to identify the psychological characteristics of the studied persons. It has been concluded about the interdependence of indicators of life-guiding orientations and emotional values of the personality of future psychologists in accordance with the requirements of the profession.References
Velitchenko, L. K. (2015). Psihologija lichnosti v kontekste konceptualizacij: uchebno-nauchnoje posobije [Personality psychology in the context of conceptualizations: educational and research material]. Odessa: Izdatel Bukajev Vadim Viktorovich [in Russian].
Dodonov, B. I. (1978). Emocija kak cennost [Emotion as value]. Moscow: Nauka [in Russian].
Leontjev, D. A. (2006). Test smysloshiznennyh orientacij (SSHO) [Test of life-guiding orientations]. Moscow: Smysl [in Russian].
Rusnak, I. S. (2008). Pedagogika i psiholohija vyshchoji shkoly: navchalno-metodychnyj posibnyk [Pedagogy and psychology of higher school: educational and methodical material]. Chernivci: Ruta [in Russian].
Sannikova, O. P. (1995). Emocionalnost v structure lichnosti [Emotionality in the personality structure]. Odessa: Hors [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.