DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENSE OF STUDENTS PSYCHOLOGISTS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.2%20(40).134500Keywords:
professional competence, students, professional preparation, higher educational establishment, competenceAbstract
The terms of modern society produce new requirements to quality of trade education and require from higher education of highly skilled specialist, that is able to decide basic professional tasks and be here purposeful, active, initiative, responsible, to possess ability to work in a command and co-operate with people, have calling to the work, motivation to educating during all life etc.
For today, a problem of personality development of student of psychologist and forming of his readiness to future professional activity is an anchorwoman in a theory and practice of higher education. Exactly in the process of studies there is the primary «mastering» of profession in institution of higher learning, vital and world view position of personality is determined. Thus one of leading problems is a construction of such system of educational educator process, that would take into account features and conformities to law of not only personality development of student but also his professional development as a specialist. It is therefore necessary to define the structural components of development of professional competense of student — psychologist with the purpose of conditioning for the increase of his efficiency.
Problem of search of new methods, technologies of development of professional competence of future specialists, and also problem of development of the models of competense of specialist, based on unity of professional knowledge, abilities, experience, personality qualities and valued orientations has large social meaningfulness.
Our research showed that motivation of educating is in Institution of higher learning and educational activity, the level of motivation of educating and level of readiness to readiness to professional and psychological development itself influence on development of professional competense of students-psychologists in the process of professional preparation.
References
Andreev А. А. (2005) Znaniya ili kompetentsii [Knowledge or competence?]. Vysshee obrazovanie v Rossii- Higher education in Russia, 2, 3–11 [in Russian].
Zeer E. F. (1985) Psihologicheskie osnovi professionalnogo stanovleniya lichnosti inzhenera-pedagoga [Psychological bases of professional formation of the individual engineer — teacher]. Doctor’s thesis. Sverdlovsk [in Russian].
Zimnyaya I. А. (2003) Klyuchevie kompetentsii — novaya pаradigma rezultata obrazovaniya [Key competencies — the result of a new paradigm of education]. Vysshee obrazovanie v Rossii-Higher education in Russia, 3, 34–42. [in Russian].
Lugovy’j V. I. (2009) Kompetentnosti ta kompetenciyi: ponyattyevo-terminologichny’j dy’skurs [Competences and competence: conceptual and terminological discourse] Pedagogika vy’shhoyi shkoly’: metodologiya, teoriya, texnologiyi. Vy’shha osvita Ukrayiny- Higher Education Pedagogy: methodology, theory and technology. Higher education Ukraine, 3, 8–14. [in Ukranian].
Zyazyun I. А. (2004) Pedagogical skills: Textbook. Kyiv: Vyscha Osvita.
Chistyakova S. I. Probemi formirovaniya professijnalnoy kompetentsii u studentov-psihologov [Problems of formation of professional competence psychology students]. Trudy SGA- Works of MHA,12, 53–57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.