ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИВЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ МЕХАНІЗМІВ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ СПРАВЕДЛИВОСТІ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ВЗАЄМОДІЇ

Автор(и)

  • Л. В. Клочек Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-6450-3374

DOI:

https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.1(47).139773

Ключові слова:

соціальна справедливість, ціннісна рефлексія, соціальна ідентифікація, ціннісна саморегуляція

Анотація

У статті презентуються результати теоретичного дослідження психологічних механізмів розвитку соціальної справедливості у педагогічній взаємодії. Психологічні механізми визначаються як способи якісних перетворень особистості вчителя, що торкаються структури його ціннісної сфери, активізують процес появи та розвитку особистісного утворення соціальної справедливості. Доведено, що механізм ціннісної рефлексії запускає процеси, що відбуваються у ціннісній самосвідомості педагога, активізує процес самоаналізу ним своїх особистісних і професійних цінностей. Механізм соціальної ідентифікації сприяє психологічному зближенню учасників педагогічної взаємодії. Завдяки дії цього механізму відбувається уподібнення переживань учителя переживанням учнів у процесі педагогічної взаємодії. Механізм ціннісної саморегуляції запускає процес регулювання вчителем педагогічних дій у відповідності до моральних мотивів і смислів.

Посилання

Bekh I. D. (2003) Osobystisno oriientovanyi pidhid: naukovo-praktychni zasady [Personalityoriented approach: scientific-practical fundamental principles] Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Boryshevskyi M. Y. (2010) Doroha do sebe: Vid osnov subiektyvnosti do vershyn dukhovnosti [Way to oneself: From the basis of subjectivity to the heights of spirituality]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Bulakh I. S. (2016) Psykhologiia osobystisnoho zrostannia pidlitkiv: realii ta perspektyvy. [Psychology of personal development of teenagers: facts and perspectives]. Vinnytsia: TOV Nilan-LTD’ [in Ukrainian].

Hrynova M. V. (2012) Samorehuliatsiia yak osnova rozviazannia pedahohichnoi sytuatsii [Self-regulation as a basis for solving pedagogical siatuation]. «Vytoky pedahohichnoi maisternosti»: Zbirnyk naukovykh prats (Issue 5). Poltava [in Ukrainian].

Kyrychenko T. V. (2017) Psykholohichnyi zmist samorehuliatsii osobystosti [Psychological sense of personality’s self-realization]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu 2017 (Issue 3, Volume 1). Kherson [in Ukrainian].

Konopkin O. A. (2004) Obshchaia sposobnost k samoreguliatcii kak faktor subektnogo razvitiia [General capability to self-regulation as a factor of subject’s development]. Voprosy psikhologii (Issue 2, p. 128–135) [in Russian].

Krichevskij R. L., Dubovskaya E. M. (1981) O funkcii i mehanizme identifikacii vo vnutrigruppovom mezhlichnostnom obshenii [On the function and mechanism of identification in within-group interpersonal communication]. Psihologiya mezhlichnostnogo poznaniya (p. 92–122). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Obozov N. N. (1979) Mezhlichnostnye otnosheniya [Interpersonal relationships] Leningrad: Izd-vo LGU [in Russian].

Parygin B. D. (1971) Osnovy socialno-psihologicheskoj teorii [Fundamentals of social-psychological theory] Moskva: Mysl [in Russian].

Rubinshtein S. L. (1998) Osnovy obshchei psikhologii. [Guidelines of general psychology]. Saint Petersburg: Piter. [in Russian].

Titova T. Y. (2016) Smyslovi aspekty samorehuliatsii osobystosti [Sense-based aspects of personality’s self-regulation]. Psykholohiia i osobystist (Issue 1 (9), p.217–225) [in Ukrainian].

Frankl V. (1997) Doktor i dusha [The doctor and the soul] : translated from English by. A. A. Boreeva. Sankt-Peterburg: Yuventa [in Russian].

Hudyakova N. L. (2010) Aksiologicheskie osnovy povedeniya cheloveka [Axiological fundamentals of the human’s behaviour] Chelyabinsk: Izdatelstvo Chelyabinskogo gosudarstvennogo unstituta [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-28

Номер

Розділ

Статті