МЕХАНІЗМИ ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • М. В. Пустовойт Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Україна https://orcid.org/0000-0001-7057-4235

DOI:

https://doi.org/10.18524/2304-1609.2017.3(45).135190

Ключові слова:

психологічна безпека, життєві смисли, модель світу, Я‑концепція, автономність, саморегуляція, самоприйняття, толерантність до небезпеки, психологічний тренінг

Анотація

Стаття присвячена дослідженню механізмів формування психологічної безпеки особистості, що є особливо актуальним в умовах політичної та соціально-економічної нестабільності сучасного українського суспільства та має істотне практичне значення. В статті проаналізовано процес набуття особистістю психологічної безпеки, висхідним моментом якого є побудова моделі навколишнього світу в координатах життєвих смислів особистості, які певним чином структурують його за ступенем безпечності/небезпечності.

Набуття психологічної безпеки особистості відбувається в процесі взаємодії двох механізмів — перетворення зовнішнього світу згідно власної життєвої програми, та саморозвитку, здійсненого в результаті свідомого вибору в контексті пріоритетних напрямів самореалізації та відповідно до власних ідеалів та бажань. Стратегії становлення особистісної безпеки можуть мати різний ступінь продуктивності залежно від рівня сформованості Я-концепції особистості, а саме ступеню її автономності та визначеності життєвого сценарію відповідно до особистісно значущих цілей та цінностей. В статті окреслено основні принципи розвитку особистісної безпеки за допомогою психотренінгових технологій, наведено практичні техніки та означено їх результативність. Метою тренінгу з формування психологічної безпеки є підвищення рівня особистісної суб’єктності, покращення саморегуляції, розвиток перцептивної та комунікативної компетентності, підвищення рівня самоприйняття й задоволеності життям, а також збільшення толерантності до небезпеки, яка може сприйматись людиною не як загроза, а як виклик щодо подальшого розвитку.

Посилання

Abul’hanova–Slavskaja, K. A. (1991). Strategija zhizni [Strategy of Life]. Moscow: Mysl’. [in Russian].

Ancyferova, L. I. (1981). K psihologii lichnosti kak razvivajushhejsja sistemy [To the Psychology of Personality as a Developing System]. Psihologija formirovanija i razvitija lichnosti — Psychology of Formation and Development of Personality, 3–18 [in Russian].

Andreeva, G. M. (2002). Trudnosti social’nogo poznanija: «obraz mira» ili real’nyj mir? [Difficulties of Social Cognition: «Image of the World» or the Real World?]. Social’naja psihologija v sovremennom mire — Social Psychology in the Modern World, 190–191 [in Russian].

Baeva, L. A. (2007). Psihologija bezopasnosti: istorija, stanovlenie, perspektivy [Psychology of Safety: History, Formation, Prospects]. Nacional’nyj psihologicheskij zhurnal. — The National Psychological Journal, 1 (2), 65–69 [in Russian].

Bogomaz, S. A. (2009). Ocenka psihologicheskoj bezopasnosti vypusknikov shkoly [Assessment of Psychological Safety of School Graduates]. Sibirskij psihologicheskij zhurnal — Siberian Psychological Journal, 34, 58–62 [in Russian].

Zotova, O. Ju. (2011). Social’no-psihologicheskaja bezopasnost’ lichnosti [Socio-Psychological Safety of a Person]. Doctor’s thesis. Moscow [in Russian].

Krasnjanskaja, T. M. (2005). Bezopasnost’ cheloveka: psihologicheskij aspekt [Human Safety: Psychological Aspect]. Stavropol: ZAO Pressa [in Russian].

Maslou, A. (1997). Na podstupah k psihologii bytija [On the Approaches to the Psychology of Being]. Moscow: «Refl–book» — Kiev :«Vakler» [in Russian].

Romanovich, A. L. (2003). Problemy bezopasnosti v kontekste ustojchivogo razvitija [Safety Problems in the Context of Sustainable Development]. Social’no–gumanitarnye znanija — Socio-Humanitarian Knowledge, 1, 10–11 [in Russian].

Skripkina, T. P. (2000). Psihologija doverija [Psychology of Trust]. Moscow: Izdatel’skij centr «Akademija» [in Russian].

Suhovershina, Ju.V. (2009). Trening kommunikativnoj kompetencii [Training of Communicative Competence]. Moscow: Akademicheskij proekt [in Russian].

Shnejder, L. B. (2004). Trening professional’noj identichnosti : Rukovodstvo dlja prepodavatelej vuzov i praktikujushhih psihologov [Training of Professional Identity: Manual for University Lecturers and Practicing Psychologists] Moscow: Izdatel’stvo Moskovskogo psihologo–social’nogo instituta [in Russian].

Tyrsikova, A. D. (2012). Formirovanie strategij psihologicheskoj bezopasnosti studentov vuza [Formation of Psychological Safety Strategies for University Students]. Extended abstract of candidate’sthesis. Pyatigorsk [in Russian].

Ulybina, E. (2001). Psihologija obydennogo soznanija [Psychology of Ordinary Consciousness]. Moscow: Smysl [in Russian].

Homjakova, B. C. (2007). Bezopasnost’ kak faktor ustojchivogo razvitija (social’no–filosofskij aspekt) [Safety as a Factor of Sustainable Development (Socio-Philosophical Aspect)]. Extended abstract of candidate’sthesis. Chita [in Russian].

Shlykova, N. L. (2005). Psihologicheskaja bezopasnost’ sub#ekta professional’noj dejatel’nosti [Psychological Safety of the Subject of Professional Activity]. Doctor’s thesis. Moscow [in Russian].

Jeksakusto, T. V. (2008). Problema obespechenija social’no–psihologicheskoj bezopasnosti lichnosti [The Problem of Ensuring Socio-Psychological Safety of a Person]. Rossijskij psihologicheskij zhurnal — Russian Psychological Journal, 5, 3, 35–43 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-25

Номер

Розділ

Статті