МОТИВАЦІЯ СТУДЕНТІВ ДО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-0409.2020.1(51).225378

Ключові слова:

дистанційне навчання, студенти, мотивація до навчання, мотивація досягнення успіху, мотивація уникання невдач

Анотація

В часи розвинутих інформаційно-комунікаційних технологій посилюються суспільні тенденцій до дистанціювання різноманітних форм соціальної взаємодії, в тому числі й до дистанційного навчання. Докорінно альтернативним до традиційного навчання прикладом є спілкування викладача і студентів в онлайновому режимі — в режимі чатів, інтернет-форумів та інтернет-конференцій. Під час карантину, пов’язаного з пандемією COVID-19, у закладах вищої освіти України була впроваджена дистанційна форма навчання (ДФН). Метою цього дослідження стало розкриття особливостей мотивації студентів до дистанційного навчання в умовах пандемії. З цією метою використовувалися такі методики: авторська анкета «Ставлення до дистанційної форми навчання в закладі вищої освіти»; методика «Мотивація навчання у вищому навчальному закладі» Т. І. Ільїної; «Методика діагностики особистості на мотивації до уникання невдач» (Т. Елерс); «Методика діагностики особистості на мотивацію до успіху» (Т. Елерс).

Емпіричне дослідження тривало впродовж липня–серпня 2020 р. Опитування ставлення студентів до ДФН показало наявність трьох типів такого ставлення: позитивно ставляться до дистанційної форми навчання 48 %, нейтрально — 30 %, негативно — 22 % опитаних. Діагностика мотивації навчання в закладі вищої освіти у студентів з різним ставленням до дистанційного навчання виявила такі тенденції: найвищий показник мотиву набуття знань спостерігається у студентів з позитивним ставленням до ДФН; мотив отримання диплому домінує у студентів з негативним ставленням до ДФН. Високий рівень мотиву досягнення успіху не залежить від типу ставлення до ДФН. Домінування високого рівня мотивації досягнення успіху, порівняно з низьким рівнем мотиву уникання невдач, притаманне студентам із позитивним ставленням до ДФН. Серед студентів з нейтральним ставленням до дистанційного навчання встановлено значущі розбіжності між параметрами «мотивація досягнення успіху» та «мотивація уникання невдач» (p>0,05). Таким чином, на рівні емпіричного спостереження зафіксовано залежність між типом ставлення студентів до ДФН та їх мотивацією уникання невдач та відсутність такої між типом ставлення студентів до ДФН та їх мотивацією до успіху.

 

Посилання

Буланова-Топоркова М. В. Педагогика и психология высшей школы: учебное пособие. Ростов-на-Дону: Феникс, 2002.

Васюк О., Скумін Т. Теоретико-методичні аспекти організації дистанційної освіти. Вісник Книжкової палати. 2011. № 2. URL:///C:/Users/Olga/AppData/Local/Temp/vkp_2011_2_11.pdf

Гюлмамедов А. Б., Круглова, Е. А. Турчин, А. С. Особенности мотивационной направленности личности студентов-психологов. Вестник Владимирского государственного университета. 2014. 16 (35). С. 16–21.

Думка студентів щодо дистанційного навчання, організованого у КНЛУ під час карантину. 2020. Доступно за URL: http://translationstudies.knlu.edu.ua

Предметний аналіз поняття «соціальне дистанціювання» в різних суспільних та наукових контекстах / О. В. Дробот (відп. ред.). 2020. URL: http://kpppo.nau.edu.ua/files/Zbirnik2020.pdf

Дымшиц М. Н. Общая структура мотивации. Манипулирование покупателем. Москва: Омега Л., 2004.

Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего. Москва : Смысл,2004.

Карагодіна О., Пожидаєва О., Карагодіна М. Ставлення студентів до дистанційного навчання в період карантину. 2020. URL: http://ies.vntu.edu.ua/reports/presentations_2020_2020.pdf

Корніяка О. М. Комунікативні чинники професійного самоздійснення викладача вищої школи. Psycholinguistics. 2018. Vol. 23, Iss. 1. С. 139– 159. DOI 10.5281/zenodo.1211179. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psling_2018_23_1_9.

Мартинюк І. А. Самоосвітня діяльність студентської молоді в епоху глобалізації. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 2017. V (56). С. 128–131. DOI: 10.32626/2227–6246.2019–46.240–264.

Переваги та недоліки дистанційного навчання. Кафедра менеджменту Львівського торговельно-економічного університету. 2020. URL: https://kerivnyk.info/perevahy-ta-nedoliky-dystantsijnoho-navchannya.

Петрунько О. В., Дятленко Н. М. Методика викладання психологічних дисциплін у вищій школі: Навчально-методичний посібник. Київ: Київський університет імені Бориса Грінченка, 2016.

Сердюк Л. З. Психологія мотивації учіння майбутніх фахівців в інтегрованому освітньому середовищі / Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2013.

Смирнов А. В., Валиахметова И. В. Современные аспекты мотивации учебной деятельности студентов вузов. Актуальные вопросы психологии и педагогики — Topical issues of psychology and pedagogy. Новосибирск: ЦРНС, 2009. С. 81–94.

Хекхаузен X. Мотивация и деятельность. 2-е изд. Санкт-Петербург: Питер; Москва: Смысл, 2003.

Що показали результати опитування батьків щодо дистанційного навчання? 2020. URL: https://op.ua/news/osvita-v-ukraini/scho-pokazali-rezul-tatiopituvannyabat-kiv-schodo-distanciynogo-navchannya

Bandura, A. Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman/Times Books/ Henry Holt & Co, 1997.

Mandler G., Sarason I. G. A study of anxiety and learning. Journal of Abnormal and Social Psychology. 1952. 87, 166–173. doi10.1037/h0062855

Ryan R. M., Deci E. L. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Press, 2017.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-15

Номер

Розділ

Статті