ПСИХОЛОГIЧНI ОСОБЛИВОСТI ЮНАЦТВА, ЯК ЕТАПУ ЖИТТЕВОГО ШЛЯХУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-0409.2020.1(51).225372

Ключові слова:

життєвий шлях, розвиток особистості, комунікативність, циклоїдна модель часу, що переживається, великий біологічний цикл, юнацтво, готовність до змін, життєві цінності, самотність, імпульсивність, адаптивність, соціальна фрустрація

Анотація

У цій статті юнацтво розглянуто як етап часової розгортки життєвого шляху. У такому контексті для вирішення нормативних завдань даного етапу особистість повинна володіти таким арсеналом психологічних властивостей, які допоможуть їй оптимально впоратися із завданнями свого віку для найкращого пересування в часі. У загальній логіці життя на час юнацтва припадає завдання розвитку комунікативних властивостей і формування свого найближчого соціального оточення як результат його позитивного вирішення. Причому найближче соціальне оточення має включати в себе чотири групи, які не перетинаються: особисту, професійну, товариську і присвячену індивідуальним захопленням. Тому молоді люди повинні відрізнятися від людей, які перебувають на інших етапах життєвого шляху, такими особливостями, які дозволять їм вирішити ці завдання оптимальним чином. Проведене дослідження показало, що специфічними властивостями, що притаманні особам саме юнацького віку, є: відсутність категоричності або консерватизму в оцінках інших людей; відсутність прагнення підігнати партнера під себе, зробити його «зручним»; терпимість до фізичного або психічного дискомфорту, створеного іншими людьми; вміння пристосовуватися до характеру, звичок і бажань інших; креативність; захопленість; пристрасність; оптимізм; сміливість, підприємливість; невпевненість у собі, а також цінності: соціальні контакти; матеріальне становище; сімейне життя. Це означає, що саме ці параметри безпосередньо взаємопов’язані з диференціацією досліджуваних по етапах життєвого шляху.

Посилання

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. — Москва: Мысль, 1991. — 299 с.

Березина Г. Н. Жизненный путь личности: осознаваемые и неосознаваемые аспекты / Березина Г. Н. // Психологический журнал. — 1998. — № 3. — С. 12–18.

Буганова В. М. Закономерности психического развития в масштабе времени / Буганова В. М. // Вісник Харківського університету. Серія: Психологія. — 2002. — № 550, частина 1. — С. 31–34.

Гаврилова Т. А. Новые исследования особенностей подросткового и юношеского возраста / Гаврилова Т. А. // Вопросы психологии. — 1984, № 1. — С. 38–49.

Динаміка особистісних трансформацій у студентів під час навчання у ВНЗ: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції («Проблеми розвитку педагогіки вищої школи в ХХІ столітті: теорія і практика»), (Одеса, 2002 р.) / Одеський юридичний інститут Національного університету внутрішніх справ. — Одеса, 2002. — 89 с.

Жизненный путь личности / под ред. Л. В. Сохань. — Киев: Грани, 1987. — 223 с.

Кон И. С. Психология юношеского возраста: проблемы формирования личности / Кон И. С. — М.: Знание, 1976. — 175 с.

Кондрашова И. Онтогенез и жизненный путь человека / Кондрашова И. — Вологда: Магда, 2014. — 196 с.

Професійне самовизначення в контексті завдань життєвого шляху: матеріали міжнародної науково-практичної конференції («Проблеми розвитку педагогіки вищої школи в ХХІ столітті: теорія і практика»), (Одеса, 20.11.2009 р.) / Одеський Юридичний університет. — 2009. — 122 с.

Раис Ф. Психология подросткового и юношеского возраста / Раис Ф. — СПб.: Речь, 2000. — 146 с.

Цуканов Б. И. Время в психике человека / Цуканов Б. И. — Одесса: АстроПринт, 2000. – 220 с.

Часові закономірності життєвого шляху особистості: матеріали І Міжнародної наукової міждисциплінарної конференції («Час у дзеркалі науки»), (Київ, 19 березня 2011 р.). — Центр учбової літератури, 2011. — 405 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-15

Номер

Розділ

Статті