СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПРОЦЕСУ СТАНОВЛЕННЯ ОБДАРОВАНОЇ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.2(50).185829Ключові слова:
особистість, обдарованість, творчість, креативність, обдарована особистість, становлення обдарованої особистості, трансформаційні зміни соціумуАнотація
В статті розкрито соціально-психологічні механізми становлення обдарованої особистості, шляхи перетворення освітнього процесу з метою підвищення його ефективності, цілісності й органічності, створення психолого-педагогічної системи становлення обдарованої особистості в умовах довузівської та вузівської підготовки; наведено якісні характеристики, що дозволяють визначити рівень творчої активності на різних етапах становлення обдарованої особистості; запропоновано апробовану на практиці соціально-психологічну систему супроводу процесу становлення обдарованої особистості, засновану на створенні розвиваючого освітнього середовища як особливим чином організованого соціокультурного й освітнього простору в різних типах освітніх установ. Розроблено узагальнену модель обдарованої особистості, описані якісні та кількісні критеріальні показники оцінки обдарованої особистості, запропоновано методичний інструментарій діагностики рівня її сформованості на різних етапах становлення обдарованої особистості; охарактеризоване розвиваюче освітнє середовище як соціокультурний простір; розроблена концепція становлення обдарованої особистості в умовах розвиваючого освітнього середовища як сукупність науково-теоретичних та методологічних підстав; виявлено та описано механізм реалізації цього процесу в умовах розвиваючого освітнього середовища; запропонована науково обґрунтована й експериментально перевірена модель соціально-психологічної системи, спрямованої на процес становлення обдарованої особистості, що інтегрує структуру, зміст, науково-методичне обґрунтування та технологічне забезпечення процесу в умовах розвиваючого освітнього середовища.
Посилання
Andzhejchak, A. (2000) Psihologo-pedagogichni umovi formuvannya tvorchoyi osobistosti ditini v osvitno-vihovnih zakladah [Psychologicalpedagogical conditions of formation of a child’s creative personality in educational institutions]. Obdarovana ditina — Gifted child, 5, 8–13 [In Ukraine].
Ball, G. O. (1992) Pro viznachalni harakteristiki zdibnostej i principi yih vrahuvannya u navchalno-vihovnij roboti [About vznachalnalі characteristics of health and the principles of their understanding in the case of a rotary robot]. Psihologiya — Psychology, 32, 59–74 [In Ukraine].
Barko, V. (2000) Psihologo-pedagogichna diagnostika tvorchogo potencialu osobistosti uchnya v navalno-vihovnomu procesi [Psychological-pedagogical diag nostics of creative potential of the student’s personality in the bulk-educational process]. Ternopil: TNU [In Ukraine].
Bogoyavlenskaya, D. B. (1981) Puti k tvorchestvu [Ways to creativity]. M.: Znanie [in Russian].
Vilga, I. (1998) Vrahuvannya stalih individualnih ris osobistosti yak aspekt gumanizaciyi navchannya i vihovannya [Taking into account the persistent individual traits of personality as an aspect of humanization of education and upbringing]. Pedagogika i psihologiya — Pedagogy and psychology, 2, 61–67 [In Ukraine].
Volobuyeva T. B. (2005) Rozvitok tvorchoyi kompetentnosti shkolyariv [Development of pupils’ creative competence] Upravlinnya shkoloyu — School management. Harkiv: HNU [In Ukraine].
Kremen, V. (2001) Osvita v Ukrayini: stan i perspektivi rozvitku [Education in Ukraine: the state and prospects of development] Neperevna profesijna osvita. Teoriya i praktika — Continuous vocational education. Theory and practice, 4, 56–81 [In Ukraine].
Lushin, P. V. (2012) Dva vimiri principu «nenashkod» ta kodeks ekologichnosti [Two dimensions of the «non-harm» principle and the environmental code]. K.: NPU imeni M. P. Dragomanova [In Ukraine].
Maksimenko, S. D. (1998) Osnovi genetichnoyi psihologiyi [Fundamentals of Genetic Psychology]. K.: Institut psihologiyi im. G. S. Kostyuka [In Ukraine].
Pavlovskij, M. A. (2001) Strategiya rozvitku suspilstva: Ukrayina i svit [Strategy of development of society: Ukraine and the world]. K.: Tehnika [In Ukraine].
Podmazin, S. I. (2000) Lichnostno orientirovannoe obrazovanie: socialnofilosofskoe issledovanie [Personally oriented education: a socio-philosophical study]. Zaporozhe: Prosvita [in Russian].
Savchin, M. V. (2001) Duhovnij potencial lyudini [The spiritual potential of man]. Ivano-Frankivsk: Vid-vo Plaj [In Ukraine].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Психологія та соціальна робота
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).