FORMATION OF THE SKILLS OF EFFECTIVE METACOGNITIVE MONITORING OF THE LEARNING ACTIVITY OF UNIVERSITY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2018.1(47).139159Keywords:
confidence, illusion of knowing, metacognitive monitoring, learning activity, judgmentsAbstract
The article is dedicated to the theoretical description of the peculiarities of formation of the skills of effective metacognitive monitoring of the learning activity of university students. In particular, we highlighted negative impacts of the illusion of knowing in the learning activity of university students such as inadequate self-estimation of the learning results, metacognitive incompetence, inability to estimate actual level of real understanding of students’ own knowledge skills and strategies, inability to differentiate the illusory knowledge and not illusory one etc. We also provided an analysis of importance of formation of the skills of effective metacognitive monitoring of the learning activity of university students. It is approved that such formation is possible because of stimulation of students’ learning motivation, formation of adequate self-estimation, development of high levels of reflexivity, development of students’ capability of individual estimation of their own activity and its results, development of abilty to provide effective feedback, teaching the ways how to use the processes of metacognitive monitoring with an aim to understand their own attitude towards any learning discipline and the chosen speciality. Possible perspectives of future investigations of the problem are also described.References
Avgustiuk (Avhustiuk), M. M. (2016). Iliuziia znannia v metakohnityvnomu monitorynhu navchalnoi dialnosti studentiv vnz [The illusion of knowing in metacognitive monitoring of the educational activity of university students]. (PhD Thesis in Psychological Sciences) [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (1979). Problema psykhichnoho rozvytku osobystosti I udoskonalennia navchalnoho protsesu [Problem of psychical development of an individual and development of the learning process]. Radianska Shkola [in Ukrainian].
Kovalchuk, Z. Ya. (2013). Kryterii optymizatsii navchannia u vyshchomy navchalnomu zakladi [Criteria of learning optimization in the university]. Naukovi zapysky. Seriia «Psykhologiia i pedagogika». — Ostroh [in Ukrainian].
Fomin, A. Ye. (2012). Evrystika dostupnosti i metakohnitivnyi monitorynh resheniia uchebnykh zadach studentami [Heuristics of availability and metacognitive monitoring of solving learning tasks by students]. Psykhologiia: Vestnik Brianskogo hosuniveriteta [in Russian].
Shevchenko, N. F., & Shevchenko, A. I. (2009). Uspishnist studentiv iak problema pedahohiky vyshchoi shkoly [Students’ academic achievements as the problem of pedagogy of higher educational establishments]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, [in Ukrainian].
Barron, B. J. S., Schwartz, D. L., Vye, N. J., Moore, A., Petrosino, A., Zech, L., & Bransford, J. D. (1998). Doing with understanding: Lessons from research on problem- and projectbased learning. The Journal of the Learning Sciences [in English].
Brown, A. L., Bransford, J. D., Ferrara, R. A., & Campione, J. C. (1982). Learning, remembering, and understanding. Technical Report [in English].
Serra, M. J., & Metcalfe, J. (2009) Effective implementation of metacognition. Handbook of Metacognition and Education [in English].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.