EXPERIMENTAL MODEL FOR THE FORMATION OF THE SELF-REGULATION OF TRAINING ACTIVITIES OF SCHOOLS WITH DEPENDENT MENTAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2017.3(45).135188Keywords:
self-regulation, motivation, self-control, reflection, correction and roswitha program, students with mental retardationAbstract
In the article the necessity of formation of self-regulation in the system of education of children with special educational needs, as well as principles of psychocorrection program for the study and describes the main content of the formative experiment. The article substantiates the necessity of formation of self-regulation in the system of teaching children with special educational needs, the principles of the psycho-correction program of research are determined and the main results of the molding experiment are described. The main tool for ensuring the content of the system of psycho-correction is the method of self-regulation development focused on the development of key substructures of self-regulation: a) learning motivation (the development of skills to subordinate their own activities to the goals and objectives of the teacher in the process of setting goals, to match the goals with their own capabilities, to independently determine the stages of the task and the sequence of intermediate goals; plan a system of actions to achieve the goal); b) self-control (conscious perception of the requirements of the task, ability to analyze and plan the progress of work, determine the appropriate way, bring the work to a logical conclusion, control the received interim and final results, update the acquired knowledge in the new situation); c) self-assessment (the development of skills to systematically overcome first small difficulties, and eventually more significant, point out the reasons for the results of their learning activities, control and evaluate their own work); d) reflection (the ability to randomly analyze the rules, assumptions, situations, etc., on which the activity depends, and «try» them for their own activities); e) self-correction (development of skills to correct, transform and improve their own activities). The evaluation of the effectiveness of the psycho-correction program contained a psychological analysis of the self-regulation of educational activities. The evaluation criteria included both quantitative and qualitative analysis of the results on the basis of the obtained objective and experimental indicators of the forming technique.References
Markova A. K. (1990). Formyrovanye motyvatsіyi ucheniya [Kniga dliya uchitelya]. Moskva: Prosveshchenie.
Drobot O. A. (2016). Rol i mistse spilkuvannia v systemi navchalno-vykhovnoi diialnosti doshkilnykh zakladiv kompensuiuchoho typu [Osobliva ditina: navchannia i vikhovannia], 4, 67–75.
Zamsha A. V. (2014). Porivnialnyi analiz monolinhvalnoho ta bilinhvalnoho pidkhodiv do navchannia ditei z porushenniamy slukhu [Humanitarnyi visnik DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Hryhoriia Skovorody], 5, 175–183.
Prokhorenko L. I. (2015). Motyvatsiini chinniki navchalnoi diyalnosti shkolyariv iz zatrimkoyu psikhichnogo rozvitku [Osobliva ditina: navchannia i vikhovannia], 1, 58–64.
Prokhorenko L. I. (2016). Diahnostyka samorehuliatsii navchalnoi diialnosti shkoliariv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku [Osobliva ditina: navchannia i vikhovannia], 3, 36–44.
Sak T. V. (2017). Yak orhanizuvaty navchannia shkoliariv iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku v inkliuzyvnomu klasi [Pochatkova shkola], 7, 47–50.
Fedorenko O. F. Zastosuvannia proektnoi systemy navchannia z metoiu rozvytku kompetentnostei uchniv iz porushenniam slukhu [Defektolohiia. Osoblyva dytyna : navchannia i vykhovannia], 3, 59–62.
Deci E. L., Ryan R. M. (1991). A motivational approach to self: integration in personality [Nebraska symposium on motivation]. Lincoln: Nb.L.
McClelland David C. (1953). The Achievement Motive, New York : Appleton-Century-Crofts.
McClelland David C. (1961). Methods of Measuring Human Motivation [The Achieving Society]. Princeton: N.J.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.