GENDER SOCIALIZATION FEATURES OF GIRLS WITH DIFFERENT TYPES OF SEX-ROLE MODELS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2014.1%20(31).135047Keywords:
sex-role identity, gender socialization, sex-role modelAbstract
The present stage of society existence characterized by serious problems in the gender identity development occurrence, which is associated with new social phenomena formation, such as adulthood devaluation, reduced sex segregation, promoting female masculinization, conflict between traditional and new forms of gender identity, father’s exception of child rearing process. All this leads to gender development deviations, distribution of neo-sexuality practices, surface of interpersonal relationships associated with psychological fear of intimacy, which determines the unwillingness of young people to parenthood, rejection of social successful women from motherhood and increase of infanticide frequency. In this regard, it becomes urgent consideration of gender identity development mechanisms in a sample of contemporary youth, which is the main reproductive potential of the country.
The problem of women gender socialization with different typological variations of gender-role personality structure is considered. The study was conducted using following methods: Structural Sex-role Scale (A. S. Kocharyan, E. V. Frolova), questionnaire «Adolescence about Parents» (L. I. Wasserman, I. A. Gorkova, E. E. Romitsina), Mann-Whitney U-test, correlation analysis (by Spearman’ method).
Research sample was comprised by 145 women in 19–22 years. All respondents were divided into 3 groups basing on the structural model of girls sex-role sphere definition: 1) girls with androgynous sex-role model — 67 persons (46 %), 2) girls with continuous- adjunctive sex-role model — 32 persons (22 %), 3) girls with continuous alternative sex-role model — 46 persons (32 %).
Questionnaire «Adolescence about parents» helped to identify mechanisms with the assist of which girls socialization with different types of sex-role models occurred and metaphorically mark image of the parent schooling strategies. The girls with androgynous model socialization occurred through identification with mother, a mother acts as a «endorsing, but inaccessible mother». Socialization of girls with continuous adjunctive sex-role model occurred primarily through identification with the father, father figure describes by metaphor of «controlling and demanding father». Socialization of girls with continuous-alternative sex-role model mainly implemented through identification with mother, a mother may be designated by metaphor of «not available mother».
References
Klecina I. S. Gendernaya psichologiya i napravleniya ee razvitiya: Praktikum po gendernoj psixologii / pod red. I.S. Klyocinoj // SPb, 2003. — 496 s.
Kuramshev A. V. Gendernaya socializaciya / A. V. Kuramshev // Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N. I. Lobachevskogo. Seriya Socialnye nauki. — Vypusk 1 (3). — N. Novgorod: Izd-vo NNGU, 2004. — s. 190 — 197.
Bern SH. Gendernaya psichologiya. Zakony muzhskogo i zhenskogo povedeniya /SH.Bern. — SPb: Prajm — Evroznak, 2007. — 320 s.
Kon I. S. Rebyonok i obshhestvo: uchebnoe posobie dlya studentov vysshix uchebnyh zavedenij, obuchayushhihsya po psichologicheskim i pedagogicheskim specialnostyam / I. S. Kon — M: Izd. Centr "Akademiya", 2003 — 336 s.
Dikevich l. l. Gendernaya psichologiya: uchebno-metodicheskoe posobie / L.L. Dikevich — Smolensk: Sgu, 2008. — 18 s.
Bem S. L. The measurement of psychological androgyny / S.L. Bem // Journal of consulting and clinical psychology. — 1974. — 42 (2). — P. 155-162.
Kocharyan A. S. Metod issledovaniya strukturnoj organizacii polorolevoj sfery lichnosti / A. S. Kocharyan, E. V. Frolova, N. V. Darmostuk // Vіsnik Kharkіvskogo nacіonalnogo unіversitetu іmenі V. N. Karazіna. Serіya psichologіya. — 2010. — № 857. — Vipusk 42. — S. 78-85.
Kocharyan A. S. Lichnost i polovaya rol (simptomokompleks maskulinnosti/femininnosti v norme i patologii) / A.S. Kocharyan — Kharkov: Osnova, 1996. — 176 s.
Oprosnik ADOR «Podrostki o roditelyax» — Material psylab.info –Enciklopedii psichodiagnostiki / Elektronnij resurs. Rezhim dostupu: http://psylab.info/oprosnik_%22podrostki_o_roditelyax%22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.