PARTICULARLY RESEARCH ON THE COGNITIVE COMPONENT OF PROFESSIONAL STABILITY OF FUTURE PRACTICAL PSYCHOLOGISTS IN THE STUDY AT THE UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2015.2(36).134841Keywords:
professional stability, motivation, competitive ability, professionalism, orientation of the personAbstract
The article presents a study of the cognitive component of a sustainable future professional psychologist. Professional stability — it is property of the person, which manifests the intensity, effectiveness and sustainability of professional orientation. The structure of the cognitive component includes: knowledge of the laws of the future professional work in the field of practical psychology; knowledge of the principles, direction, technology psychological activities; domain-specific knowledge; knowledge of the self. According to the survey see that most students of psychology focused on self-improvement in professional activities, seeking to acquire the activities of the internal components and are ready for constructive self-assertion, but have a low level of internalization of inner experience and theoretical knowledge into practical skills. In the result of theoretical analysis, it has been found out that in the conditions of future professional activity the learning role in overcoming stress and optimizing unfavorable emotional states begins to belong to emotional and volitional self-regulation as a component of professional stability, in whose process inner personality man’s resources are revealed that give him relative freedom of the circumstances, providing an opportunity of self-actualization even in the most difficult conditions. In intensive and difficult conditions man can manage his state, using different ways of self-influence and self-regulation. Formation of professional stability is one of the most important components of the preparation of the future psychologist who will be able to request the modern Ukrainian society to solve a number of diverse tasks in various industries.References
Enkel’man, N. Procvіtati z radіstju: Festschrift/ N. Enkel’man. — M.: SP «Іntereksgjurt»; Ekonomіka, 1993.
Koval’chuk Je.M. Formirovanie professional’noj ustojchivosti uchashhihsja srednih professional’no-tehnicheskih uchilishh. Dis... kand. ped. nauk: 13.00. 01. — K., 1988. — 152 s.
Kucher V. A. Podhody k opredeleniju ponjatij professional’noj ustojchivosti /V. A. Kucher// Pedagogicheskij zhurnal. — Noginsk: ANALITIKA RODIS, 2011. — № 1. — S.83–96.
Markova A. K. Psihologija professionalizma / A. K. Markova. M. : Znanie, 1996. — 308 s.
Panok V. G., Umanec’ L. І. Osobistіst’ praktikujuchogo psihologa. Psihoterapevtichna situacіja. Osnovi praktichnoї psihologії: Pіdruchnik./ V. G. Panok, L. І. Umanec’. — K.: Libіd’, 1999. — 428s.
Platonov K. K. Voprosy psihologii truda. — M.: Medicina, 1970. — 264 s.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.