PERSONALITY DETERMINANTS OF THE FOREIGN STUDENT YOUTH AS A CONDITION OF SUCCESSFUL INTEGRATION INTO THE MULTICULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.3%20(41).134518Keywords:
foreign student, multiculturalism, tolerance, ethnic identity, social distanceAbstract
This article analyzes a number of difficulties and determinants of personality that affect the integration of foreign students in the multicultural environment of the higher educational institutions in Ukraine which differ from those that typical for the students that do not alter their country of residence at admission to a higher educational institution. It was determined that the interaction in international groups and successful entry into new and unfamiliar environment are conditioned by the level of tolerance (ethnic, social as personality traits, uncertainty), ethnic identity (i«normal», hyper / hypoidentity), social distance (from acceptance to complete rejection), stereotypical perceptions. The positive ethnic identity sets the optimal balance of tolerance to own and other ethnic groups. In turn, tolerance involves expression of such personality traits as empathy, self acceptance and acceptance of others, altruism, peacefulness, the desire for dialogue and so on. The problems of selection and usage of the diagnostic tools were characterized for international students. Personality determinants of integration of foreign students were analyzed by taking into consideration the gender component and length of stay in a multicultural environment (1 group — 1 year, 2 group — 1 to 2 years, 3 group — more than 2 years). Definition of the level of manifestation of personal determinants and their usage in the learning process will help to facilitate the integration of foreign students in a multicultural environment.References
Asmolov A. G., & Shlyagina E. I. (1984) Natsionalnyiy harakter i individualnost: opyit etnopsihologicheskogo analiza [National character and personality: the experience of ethno-psychological analysis]. Psychological problems of identity: Nauch. soobsch. k seminaru-soveschaniyu molodyih uchenyih. Leningrad, 14–17 maya 1984 h., Vol. 2, 257–260 [in Russian].
Blynova O. E. (2011) Trudova mihratsiia naselennia Ukrainy u sotsialno-psykholohichnomu vymiri: monografiya [Labour migration Ukraine in social and psychological terms: monograph]. Kherson: RIPO [in Ukrainian].
Morhunova N. S., & Yelchaninova T. M. (2014) Naukovi pidkhody do doslidzhennia psykholohichnykh osoblyvostei adaptatsii inozemnykh studentiv do navchannia u VNZ Ukrainy [Scientific approaches to the research of psychological features of adaptation of foreign students to studying in higher educational institutions of Ukraine]. — Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Psykholohiia. — Bulletin of H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. Psychology. Vol. 47, 139–148 [in Ukrainian]
Soldatova H. U., & Shaiherova L. A. (Eds.). (2008). Psychodiagnostics of personality tolerance. M.: Smyisl.
Skrypnikov A. M. Osoblyvosti psykholohichnoi adaptatsii inozemnykh studentiv medychnykh zakladiv Ukrainy [Features of foreign students’ psychological adaptation at higher medical educational establishments of Ukraine]. Svit medytsyny ta biolohii. — The world of medicine and biology, Vol. 2(37), 159–161.
Fernhem A., & Bochner S. (2002) Culture Shock. Psychological assistance to migrants: trauma, culture change, identity crisis. H. U. Soldatova, L. A. Shaiherova, V. K. Kalynenko, O. A Kravtsova. M.: Smyisl.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.