ROAD-TRAFFIC SAFETY: HUMAN-FACTOR ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.2%20(40).134505Keywords:
passenger transportation safety, professionally important qualities, eligibility, nominal eligibility, ineligibilityAbstract
Medical psychological examination allows us to check public transport drivers’ and driver candidates’ ability to drive vehicles safely and to suspend ineligible drivers from public transport driving. Drivers could be considered as ineligible for medical and psychological (psychophysiological) reasons in case if they are unable to do their work safely and correctly. Complex medical psychological examination should consist of four types of medical control: preliminary, periodical, unscheduled and pre-trip one. During our investigation we have determined 70.2 % of drivers as eligible for their professional activity, 23.4 % of them have been determined as nominally ineligible and 6.4 % as ineligible for medical and psychological reasons. Implementation at national level of the new admission system to the operation of the vehicle, based on an evaluation of qualitative indicators — ISA will support the readiness of candidates for drivers and drivers to the vehicle safe management and discharge of individual control, which on the medical and psychological (psycho-physiological) indicators can not safely perform driver activities. We also discovered direct correlation between drivers’ age and professional experience and the risk of professional nominal eligibility development.
References
Abramova M. Iu. (2012). Analyz podkhodov k opredelenyiu professyonalnoi hotovnosty kdeiatelnosty vodytelia [The analysis of to the definition of professional readiness to driver activities]. Yaroslavskyi pedahohycheskyi vestnyk — Yaroslavl Pedagogical Gazette, Vol 2, 3, 266–270 [in Russian].
Derkach A. A. (2000). Akmeolohyia: lychnostnoe y professyonalnoe razvytye cheloveka [Akmeology: personal and professional development of the individual]. Moscow: RAHS [in Russian].
Romanov A. N. (2002). Avtotransportnaia psykholohyia [Motor transportation psychology]. Moscow: Akademyia [in Russian].
Syrota V. M., Dudnykov A. N., & Arvanov R. V. (2010). Tekhnycheskye sredstva dlia yssledovanyia povedenyia vodytelia v krytycheskykh sytuatsyiakh [Technical tools for the study of the behavior of the driver in critical situations]. Visti Avtomobilno-dorozhnoho instytutu — Proceedings Automobile and Road Institute. Vol 1, 10, 18–22 [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.