THE LEVEL OF SOCIAL INTELLIGENCE AS A PREDICTIVE COMPONENT OF PROFESSIONAL SUCCESS OF STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.2%20(40).134496Keywords:
social intelligence, professional-important qualities, a specialist, a psychologist, successAbstract
The work is devoted to the social intelligence as the psychological characteristics of the individual and his professional competence by vocational training in the sphere of «human-human». The purpose of this paper to present the results of studies of prognostic features of social intelligence of students who have chosen the specialty psychology.
We used the method of «Social Intelligence» G. Guilford and O. Sullivan and method of expert assessments. Because the subjects were students, considered the success of their training activities as paraprofessionals, by comparing their session grades and expert evaluations of the success of their learning activities.
The findings suggest that for the psychologists the social intelligence is not a single criterion of suitability, and has a certain differentiation. Academic psychologists (Masters) is more typical sensitivity to verbal reactions, because the basis of verbal responses is the word. Applied Psychology (professionals) suggests sensitivity to nonverbal reactions as practical psychology is focused on the direct interaction of man-man.
Diagnosis of specified range of professionally important qualities of the psychologist can be used to predict the success of the education and training of future psychologists.References
Vlasova, O. I. (2005). Psykhologhija socialjnykh zdibnostej: struktura, dynamika, chynnyky rozvytku [Psychology of social skills: the structure, dynamics, factors of development]. K.: Vydavnycho-polighrafichnyj centr «Kyjivsjkyj universytet» [in Ukrainian].
Ghoncharova-Ghorjansjka, M. (2004). Socialjna kompetentnistj: ponjattja, zmist, shljakhy formuvannja v doslidzhennjakh zarubizhnykh avtoriv [Social competence: concept, content, ways of formation in the studies of foreign authors]. Ridna shkola — Native school, 7–8, 71–74 [in Ukrainian].
Kamensjka, N. L. & Kremenchucjka, M. K. (2005). Ghenderni osoblyvosti intelektu: vid junosti do zrilosti [Gender features of intelligence: from youth to maturity]. Vistnyk Odesjkogho nacionaljnogho universytetu — Bulletin of the Odessa National University (Vol. 20), 2 (36), 74–80 [in Ukrainian].
Mihaylova, E. S. (1996) Sotsialnyiy intellekt: ternistyiy put ot ponyatiya k metodike [Social Intelligence: a thorny path from the concept to the procedure]. Psihologicheskaya gazeta — Psychological newspaper, 9, 6–9 [in Russian].
Lyusina, D. V. & Ushakova, D. V. (Ed.). Sotsialnyiy intellekt: teoriya, izmerenie, issledovaniya [Social Intelligence: Theory, measurement, research]. M.: Izd-vo «Institut psihologii RAN» [in Russian].
Sternberg, R. (1985). General intellectual ability. Human abilities by R. Sternberg. (pp. 5–31).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.