ON DEVIANT BEHAVIOR BY THE SCHOOL PSYCHOLOGIST MATERIALS
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.1%20(39).134079Keywords:
school, children, behavior, education, crime and youthAbstract
Increased growth of deviant behavior among teenagers and youth induce the research of factors of emergence and formation of behavioral deviations among students.
The aim — to develop a system of educational, psychological and social remedial measures aimed at reducing the growing prevalence of deviant behavior, the object of which is the manifestation of deviant behavior, and the subject is the identification of factors that contribute to deviations in behavior at school age.
The study involved 127 students of the Odessa educational complex of 9th and 10th grades. The article brought analytical data on adolescent questionnaire regarding wrongful behavior, the formation of which is significantly affected by the experience of family relationship, online resources and low level of awareness about the punishment for a crime.
There also was researched the question about norms and moral values which were shifted toward tolerant attitude to different forms of deviant behavior, observed in some products of social art, television and online resources. In the high growth of the children’s usage of information technology nowadays behind external positive we see the presence of negative conditions for the formation of emotional (computer) dependence, conflict relationship, isolation of speech and rigidity of thinking. Pathological aspects of socialization and personal development can be avoided through preventive education at school and at home.
The article analyzes the cooperation of the educational institution with social services and its disadvantages, as well as statistical data on crimes committed by juveniles, the manifestations of which are found in primary school.
As a result of this study the system of corrective measures was determined: the implementation of psychological culture development programs of all the participants of the educational process; the increase in the level of control and participation of social and legal protection bodies in the implementation of preventive education of children and families at social risk; formation of conditions for adult awareness of the factors of deviant behavior and learning effective communication, enabling harmonious relationship of the participants of the educational process.
References
Gilbuh Uu. Z. (1989). Psihodiagnostika v shkole [Psychodiagnostics at school]. Moscow: Znanie [in Russian].
Kalachova І. (2011) Zlochinnіst v Ukrainі: Stat. Zbіrnik / Derzhavna sluzhba statistiki Ukraїni [Crime in Ukraine: Articles Collection / State Statistics Service of Ukraine] Kiev. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
Lichko A. E. (1983). Psihopatii i akcentuacii haraktera u podrostkov [Psychopathy and the accentuation of character in adolescents]. Leningrad: Medicina [in Russian].
Raigorodskii D. Ya. (2008) Prakticheskaja psihodіagnostika. Metodiki i testy. [Practical psychological testing. Methods and tests]. Samara: Izdatel’skij Dom «BAHRAH-M» [in Russian].
Prostomolotov V. F. (2009) Pogranichnaja psihiatrija. Uchebnoe posobie [Border Psychiatry. Textbook]. Odessa: VMV [in Russian].
Seredniak Zh.M. (2014). Rezul’taty predvarytel’nykh yssledovanyj uchaschykhsia srednej shkoly s devyantnym povedenyem y predraspolozhennosty k nemu. [Preliminary studies of high school students with behavioral problems and predisposition to it]. Materіaly naukovo-praktichnoi konferentsії za uchastyu mіzhnarodnih spetsіalіstіv «Aktualnі pitannia suchasnoi psihіatrіi, narkologіi ta nevrologіi» — Proceedings of the conference with the participation of international experts «Current issues of modern psychiatry, neurology and addiction». Kharkiv, 356 [in Russian].
Lebedev P. A. (2001) Semejnoe vospitanie [Family education]. Moscow: Akademija [in Russian].
Socialnaia_norma [Social norm]. Wikipedia. Retrieved from https://ru.wikipedia.org/wiki/ [in Russian].
Fromm Allan. (1991) Azbuka dlja roditelej [Alphabet for parents]. Leningrad: Lenizdat [in Russian].
Shcherbina V. B. (2015) Klasyfikatsiia ta podolannia vidkhylen u povedintsi [Classification and overcoming of deviations in behavior]. Odesa: OOIUV [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.