PSYCHOLOGICAL PECULIARITIES OF THE COMMUNICATIVE-SPEECH DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.1%20(39).134066Keywords:
communicative-speech development of children, ontogenesis, personality, communication, interaction, actional approach, subjective activityAbstract
The article is devoted to the investigation of connections between different components of the communicative-speech development and communication, to the qualitative originality and age peculiarities of speech communication of children and to the outline and analysis of the leading methodological foundations on the role of one’s need in communication in the entire process of coming into being of a particular personality at different stages of one’s communicative-speech ontogenesis.
Communicative-speech development of children relies first of all on the basic new growths in the emotional sphere and subjective activity. Progressive qualitative change in the speech behavior of children is substantiated by its ties with the forms of communication (emotion-personal, situation-practical, non-situational). The character ofchanges in the communicative- speech development of children reveals itself in getting more complicated and securing the structure-functional entity of all subjective signs of ability to communicate.
The basic qualities of the communicative-speech development reflect the important for the psychological development of a personality principle of entity of affect and intellect; they reveal themselves in the manner of behavior and conscious of a personality on the whole.
References
Zaporozhets, A. V. (1986). Izbrannyie psihologicheskie trudyi. (Vols. 1-2). Moscow: Pedagogika, 1986. T. 1: Psihologicheskoe razvitie rebenka. — T. 2: Razvitie proizvolnyih dvizheniy [in Russian].
Lisina, M. I. (1997). Obschenie, lichnost i psihika rebenka. Moscow: Izd-vo In-t prakt. psihologii, Voronezh: NPO «MODEK«. [in Russian].
Leontev, A. N. (2000). Lektsii po obschey psihologii [Tekst] D.A. Leonteva, E.E. Sokolovoy (Ed.). Moscow: Smyisl [in Russian].
Mamicheva, E. V. (2012). Rozvy`tok ta misce movnomy`slennyevy`x operacij v strukturi movnoyi diyal`nosti. Psy`xoly`ngvisty`ka: zb. nauk. pracz` DVNZ «Pereyaslav-Xmel`ny`cz`ky`j derzhavny`j pedagogichny`j universy`tet imeni Gry`goriya Skovorody`, 10, 80-85. Pereyaslav-Xmel`ny`cz`ky`j: PP «SKD» [in Ukrainian].
Smirnova, E. O. & Holomogorova, V.M. (2003). Mezhlichnostnyie otnosheniya doshkolnikov. Diagnostika, problemyi, korrektsiya. Moscow: «VLADOS» [in Russian].
Elkonin, D. B. (1972). Psihologiya obucheniya mladshego shkolnika. Moscow: Znanie [in Russian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.