ANALYSIS OF THE PROGRAMS’ EFFICIENCY IN FORMATION OF THE STUDENTS’ SANOHENIC THINKING
DOI:
https://doi.org/10.18524/2304-1609.2016.1%20(39).134049Keywords:
sanohenic thinking, self-regulation, students, socio-psychological trainingAbstract
The development of students’ personality is inextricably linked with the formation of thinking. The quality of life, relationships with the surrounding, the ways of response to the circumstances of everyday life, etc. are determined by the type of students’ thinking. The way young people think does not impact only their activities and behaviour, but it also influences the attitude to events and results in their state of mind, attitude. The results of the program’s efficiency of socio-psychological training on forming the sanohenic thinking of students in order to improve student psychological well-being, develop awareness skills and analyse vital problems while finding meaningful outputs with stressful situations are described and analyzed in the article. It has been investigated that a fairly high level of development of students sanohenic thinking is observed due to the results of formation stage. The students have become more acceptable for the certain type of reaction with apositive personal meaning or social value than before the training, the intensity of psychosomatic complaints was partially reduced, the rates of students’ neuro-psychological stability of personality has increased, the resistance to stress has also increased, personal and reactive anxiety as a stable individual characteristic of person has decreased. It has been found by the author that the overall index, which determines the level of satisfaction with their lives for the people in training significantly lower than after classes. According to the comparative analysis it was noticed that the level of reflectivity, students’ perseverance and self-control has been increased. Therefore, after the forming program took place it was investigated by the author that this program has the positive influence, indicating the effectiveness of the program on formation of students’ sanohenic thinking.References
Abulkhanova-Slavskaia K. A. Stratehyia zhyzny / Abulkhanova-Slavskaia K. A. — M.: Mysl, 1991. — 299 s. [in Ukrainian].
Bratus B. S. K yzuchenyiu smyslovoi sfery lychnosty / B. S. Bratus // Vestn. Mosk. Un-ta. — Ser. 14. Psykholohyia. — 1981. — № 2. — S. 46—56. [in Russian].
Hilman A. Iu. Sanohenne myslennia yak chynnyk protydii emotsiinoho stresu v navchalnii diialnosti studenta / A. Iu. Hilman// Naukovi zapysky. Seriia «Psykholohiia i pedahohika». — Ostroh: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia», 2014. — Vyp. 30. — S. 43–50 [in Ukrainian].
Krainova Iu. N. Sanohennoe myshlenye protyv nehatyvnykh perezhyvanyi [Tekst] / Iu. N. Krainova // Psykholohyia zdorovia y lychnostnoho rosta. — 2010. — № 4. — S. 58–74 [in Russian].
Moroziuk S. N. Sanohennyi styl myshlenyia. Upravlenye emotsyiamy. «Obyda». Modulno-kodovoe uchebnoe posobye v mobylnoi systeme obuchenyia KYP-M k tsyklu kursov po beskonflyktnoi adaptatsyy y samorazvytyiu lychnosty/ S. N. Moroziuk, E. V. Myroshnyk. — M.: 2006, — 102 s. [in Russian].
Orlov Iu. M. Voskhozhdenye k yndyvydualnosty/ Iu. M. Orlov. — M.: Prosveshchenye, 1991. — 287 s. [in Russian].
Orlov Iu. M. Ozdoravlyvaiushchee (sanohennoe) myshlenyia. Seryia: Upravlenye povedenyem, kn. 1. — 2-e yzd. yspravlennoe. / Iu. M. Orlov.— M.: Slaidynh, 2006. [in Russian].
Tytarenko T. M. Zhyttievi zavdannia osobystosti yak sotsialno-psykholohichnyi chynnyk modeliuvannia maibutnoho / T. M. Tytarenko // Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykhol.: zb. statei / APN Ukrainy, In-t sots. ta polit. psykholohii. — K. : Milenium, 2007a. — Vyp. 16(19). — S. 304–311. [in Ukrainian].
Pasіchnik І. D. Mislennya yak predmet psihologіi / І. D. Pasіchnik // Naukovi zapysky. Seriia «Psykholohiia i pedahohika». — Ostroh: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia», 2013. — Vyp. 25. — S. 3–9 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.
Після публікації автор має право опублікувати свою роботу в будь-якому іншому засобі масової інформації без дозволу редакції журналу, без посилання на журнал, але з повідомленням редакційної колегії журналу про публікацію своєї роботи в іншому засобі масової інформації.
Редакція має право віддати роботу автора на публікацію до іншого засобу масової інформації, але з дозволу автору.
Положення про конфіденційність
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.