МІСЦЕ ЧАСОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В СТРУКТУРІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2707-0409.2022.1-2.286679Ключові слова:
особистість, структура особистості, особистісний та професійний розвиток, компетентнісний підхід, часова компетентність, онтогенетична рефлексія, професійна рефлексія, ставлення до часу, стресостійкість, емоційна стабільністьАнотація
У статті розглянуті актуальні питання компетентнісного підходу до вивчення особистості та часової компетентності. Проаналізовано основні напрями застосування компетентнісного підходу: в освітній галузі, у спеціальній педагогіці та психології, в управлінській та правоохоронній діяльності. Розкрито роль часової компетентності в розвитку особистості. Репрезентовано частину емпіричного дослідження щодо онтогенетичної та професійної рефлексії як частини часової компетентності.
Часова компетентність та її різновиди безпосередньо стосується кожної людини у будь-якому віці та її можна вважати однією з ключових компетентностей особистості. Серед численних видів компетентності (життєвої, психологічної, предметної, курікулярної, ситуативної, особистісної та компетентності саморозвитку та ін.) саме часова не тільки займає особливий статус в структурі особистості, але й є її важливою складовою, оскільки протягом життя людина має раціонально розпоряджатися відведеним часом, передбачати майбутні події свого життя, будувати часові перспективи своїх досягнень, рефлексувати набутий життєвий досвід та реалізовувати його в особистому та професійному житті. Часова компетентність не тільки допомагає передбачати усвідомлення часу, емоційне ставлення до нього, організацію часу в професійному та особистому житті, але й формування таких важливих характеристик особистості, як висока стресостійкість, емоційна стабільність, самореалізація, що дозволяє розглядати її як важливий елемент у структурі особистості.
Важливість формування часової компетентності на різних етапах онтогенезу має спиратися на особливості особистості, темпераменту, попереднього життєвого досвіду тощо. Розглядаючи часову компетентність як важливий елемент особистості, особливу увагу необхідно приділити рефлексивним здібностям щодо аналізу становлення життєвого досвіду у часовій розгортці та щодо рефлексії професійної діяльності.
Посилання
Baranets, Yu. M. (2022). Chynnyky formuvannia ta rozvytku sotsialnoi kompetentnosti dytyny [Factors of the formation and development of a child's social competence]. In The scientific dimension of today's socio-pedagogical problems: 6th International Scientific and Practical Conference (pp. 137–139). Nizhin: NSU named after M. Gogol. [in Ukrainian].
Barko, V. I. (2010). Rol kreatyvnosti u formuvanni profesiinoi kompetentnosti [The role of creativity in the formation of professional competence]. Visnyk Natsionalnoi akademii oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense Academy of Ukraine], 6(19), 69−75. [in Ukrainian].
Biliavska, Yu. V., & Mykytenko, N. V. (2018). Taim-menedzhment yak metod upravlinnia chasom katehoriinoho menedzhera [Time management as a method of managing the time of a category manager]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” [Scientific Bulletin of Kherson State University. "Economic Sciences" series], (30), part 3, 83–87. [in Ukrainian].
Bolotina, Ye. V. (2017). Kompetentnisnyi pidkhid v derzhavnomu upravlinni: stanovlennia ta evoliutsiia [Competency approach in public administration: formation and evolution]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu [Economic Herald of Donbass], 3(49), 138–145. [in Ukrainian].
Bondar, S. (2003). Kompetentnist osobystosti intehrovanyi komponent navchalnykh dosiahnen uchniv dosiahnen [Personal competence is an integrated component of educational achievements of students]. Biolohiia i khimiia v shkoli [Biology and chemistry at school], (2), 8–9. [in Ukrainian].
Bunas, A. A. (2020). Chasova perspektyva yak odyn iz chynnykiv rozghortannia prohnostychnoi kompetentnosti osobystosti [Time perspective as one of the factors in the development of prognostic competence of an individual]. Dniprovskyi naukovyi chasopys publichnoho upravlinnia, psykholohii, prava [Dnipro scientific journal of public administration, psychology, law], (1), 38–41. [in Ukrainian].
Vinnyk, N. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid u rozvyvalno-profesiinii pidhotovtsi uchniv PTNZ [Competency approach in the developmental and professional training of vocational training students]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of professional education], (5), 74–78. [in Ukrainian].
Holota, N. M. (2014). Prostorovo-chasovi uiavlennia yak osnova zhyttievoi kompetentnosti dytyny doshkilnoho viku [Spatial-temporal representations as the basis of life competence of a preschool child]. Standarty doshkilnoi osvity: dyskurs nauky i praktyky. Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia [All-Ukrainian Scientific and Practical Conference] (pp. 82–92). Kyiv. [in Ukrainian].
Hryhorʼieva, S. M. (2010). Pidhotovka fakhivtsiv z derzhavnoho upravlinnia na osnovi kompetentnisnoho pidkhodu yak neobkhidna umova profesionalizmu derzhavnykh sluzhbovtsiv [Training of specialists in public administration based on the competence approach as a necessary condition for the professionalism of civil servants]. Ekonomika ta derzhava [Economy and the state], (2), 100–102. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2010_2_30 [in Ukrainian].
Huzenko V. A., & Todortseva Yu. V. (2022). Kompetentnisnyi pidkhid u vykladanni psykholohichnoi diahnostyky psykholoham ta fakhivtsiam sotsialnoi roboty [A competent approach in teaching psychological diagnostics to psychologists and social work specialists]. Visnyk LNU im. Tarasa Shevchenko [Bulletin of LNU named after Taras Shevchenko], (1(349)), part 2, 5–14. [in Ukrainian].
Dolzhenko, A. I. (2012). Vplyv osoblyvostei movlennia y piznavalnykh protsesiv rozumovovidstalykh ditei na yikh sotsialno-trudovu adaptatsiiu [The influence of speech characteristics and cognitive processes of mentally retarded children on their social and labor adaptation]. Scientific journal of the NPU named after M.P. Drahomanova [Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova], (21), 72‒76. [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O. A. ( 2022). Partnerska vzaiemodiia yak bazova skladova komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv v umovakh mahistratury [Partner interaction as a basic component of the communicative competence of future teachers in the conditions of the master's degree]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Pedagogical sciences], (1(349)), part 2, 15–25. [in Ukrainian].
Ievtushenko, H. I., & Derevianko, V. M. (2014). Analiz stanu upravlinnia robochym chasom ta shliakhy pidvyshchennia efektyvnosti zastosuvannia “Taim-menedzhmentu” v orhanizatsii [Analysis of the state of working time management and ways to increase the effectiveness of the use of "Time Management" in the organization]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoho universytetu derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy [Collection of scientific works of the National University of the State Tax Service of Ukraine], (1), 88–96. [in Ukrainian].
Iefimenko, I. (2008). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichna osnova formuvannia osobystosti maibutnoho pedahoha-muzykanta [Competency approach as a methodological basis for the formation of the personality of the future teacher-musician]. Pedahohika I psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of professional education], (5), 127–132. [in Ukrainian].
Zhuravova, O. (2020). Rol osoblyvostei chasovoi perspektyvy osobystosti u formuvanni skhylnosti do prokrastynatsii [The role of the peculiarities of the time perspective of the individual in the formation of the tendency to procrastination]. Psykholohichnyi chasopys [Psychological magazine], (6), 154–163. [in Russian].
Luzan, M. V. (2010). Profesiini idealy starshoklasnykiv: sutnist ta suchasni osoblyvosti. In Zvoleiko, D. H. (Ed.), Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi [Theoretical and methodological problems of raising children and school youth] (Issue 14, book 2, pp. 301– 310. Kam`ianets-Podilsky: Zvoleiko D. H. [in Ukrainian].
Zelinskyi, S. E. (2016). Teoretyko-metodolohichni zasady kompleksnoho otsiniuvannia derzhavnykh sluzhbovtsiv [Theoretical and methodological principles of complex evaluation of civil servants]. Kyiv: NADU. [in Ukrainian].
Kyneleva, O. V. (2012). Hendernye osobennosty vremennoi kompetentnostы studentov [Gender specificities of students' temporary competence]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Psykholohia [Bulletin of Odessa National University. Psychology], 17(4), 56–64. [in Russian].
Kireieva, Z. O. (2012). Proiavlennia fenomenu «nerealistychnoho optymizmu» v studentskykh reprezentatsiiakh-proektuvanniakh zhyttievoho shliakhu [Manifestation of the phenomenon of "unrealistic optimism" in student representations-designs of the life path]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Psykholohia [Bulletin of Odessa National University. Psychology], 17(5), 48–57. [in Ukrainian].
Kishman, M. (2007). Innovatsiini tekhnolohii v pidhotovtsi uchyteliv do roboty z obdarovanymy ditmy [Innovative technologies in training teachers to work with gifted children]. Nova pedahohichna dumka [A new pedagogical thought], (4), 20–26. [in Ukrainian].
Klymenko, Yu. O. (2015). Rol chasovoho faktoru u zmenshenni proiaviv ahresyvnoi povedinky pidlitkiv [The role of the time factor in reducing the manifestations of aggressive behavior of adolescents]. Psykholohiia i osobystist [Psychology and personality], 1(7), 58–70. [in Ukrainian].
Kozhushko, S. P. (2022). Keis-tekhnolohiia yak efektyvnyi zasib formuvannia profesiinoi kompetentnosti u maibutnikh uchyteliv humanitarnykh spetsialnostei [Case technology as an effective means of forming professional competence in future teachers of humanitarian specialties]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University], (1(349)), part 2, 34–45. [in Ukrainian].
Miloradova, N. E., & Shevchenko, V. V. (2020). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichna osnova doslidzhennia profesiinoi kompetentnosti osobystosti [Competency approach as a methodological basis for the study of the professional competence of an individual]. Habitus, (16), 233–237. [in Ukrainian].
Miakushko, O. I. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid u formuvanni peredumov piznavalnoi I sotsialno-komunikatyvnoi diialnosti u ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [A competent approach in the formation of prerequisites for cognitive and social-communicative activity in children with special educational needs]. Osvita osib zosoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways of development], (14), 256–265. [in Ukrainian].
Yalovska, O. (Ed.) (2013). Narodni perlyny dlia malenkoi dytyny. Ternopil: Mandrivets.
Palamar, S. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichnyi oriientyr modernizatsii suchasnoi osvity [Competency approach as a methodological guideline for the modernization of modern education]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], (1-2(20-21)), 267–278. [in Ukrainian].
Parashchenko, L. I. (2014). Technology of formation of key competencies in high school students: practical. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives. Kyiv.
Pidruchna, I. B. (2012). Psykholohichni osoblyvosti chasovoi kompetentnosti osobystosti [Psychological features of temporal competence of the individual]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of the Kharkiv National University], (1009), 49–52. [in Ukrainian].
Selivanov, S. V. (2018). Kompetentnisnyi pidkhid do upravlinnia kadrovym potentsialom derzhavnoi sluzhby v Ukraini [A competent approach to the management of personnel potential of the civil service in Ukraine]. DonDUU. Menedzher [DonDUU. Manager], (1(78)), 146–156. [in Ukrainian].
Sokolova, I. P. (2004). Profesiina kompetentnist vchytelia: problema struktury zmistu [Teacher's professional competence: the problem of content structure]. Neperervna profesiina osvita teoriia i praktyka [Continuing professional education theory and practice], (1), 8–16. [in Ukrainian].
Soroka, O. V. (2016). Art-terapevtychna kompetentsiia yak skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Art therapy competence as a component of the professional competence of future specialists in the social sphere.] Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia» [Bulletin of the Dnipropetrovsk University named after Alfred Nobel. Series "Pedagogy and Psychology"], (2(12)), 301–306. [in Ukrainian].
Tytarenko, T. M. (2009). Suchasna psykholohiia osobystosti [Modern personality psychology]. Kyiv: Psykholohichnyi instrumentarii. [in Ukrainian].
Kharchenko, L. H. (2022). Osoblyvosti formuvannia refleksyvnoi kompetentnosti v protsesi fakhovoi pidhotovky sotsialnoho pratsivnyka [Peculiarities of the formation of reflective competence in the process of professional training of a social worker]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of Taras Shevchenko Luhansk National University. Pedagogical sciences], (1(349)), part 2, 87–95. [in Ukrainian].
Tsilmak, O. M. (2009). Skladovi struktury kompetentnostei [Component structures of competences]. Nauka i osvita [Science and education], (1-2), 128–130. [in Ukrainian].
Tsukanov, B. I. (2000). Vremia v psykhyke cheloveka [Time in the human psyche]. Odessa: Astroprynt. [in Russian].
Chepelieva, N. V. (2018). Samoproektuvannia yak protses stvorennia potentsiinoi osobystoi istorii [Self-projection as a process of creating a potential personal history]. Aktualni problem psykholohii [Actual problems of psychology], 2(11), 4–20. [in Ukrainian].
Sharan, O., & Sharan, V. (2020). Osoblyvosti formuvannia chasovykh uiavlen u ditei doshkilnoho viku [Peculiarities of the formation of time representations in preschool children]. Molod i rynok [Youth and the market], (2(181)), 27–31. [in Ukrainian].
The Bologna Declaration on the European space for Higher education an explanation. (1999). Bologna.
King, R. B. (2016). Does your approach to time matter for your learning? The role of time perspectives on engagement and achievement. Educational Psychology, 36(7), 1264–1284.
Laureiro-Martinez, D., Trujillo, C. A., & Unda, J. (2017). Time Perspective and Age: A Review of Age Associated Differences. Frontiers in Psychology, 8(101), 1–8.
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2015). The past, the present, and the future: A conceptual model of time perspective in adolescence. In M. Stolarski, N. Fieulaine, & W. van Beek (Eds.), Time Perspective Theory; Review, Research and Application: Essays in honor of Philip G. Zimbardo (pp. 115–129). New York: Springer International Publishing/Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07368-2_7
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).