ПРОКРАСТИНАЦІЯ ЯК ЧИННИК ЕМОЦІЙНОГО СТАВЛЕННЯ ДО МАЙБУТНЬОГО

Автор(и)

  • Владислав Віталійович Долгоносенко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна https://orcid.org/0009-0001-9740-7338

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-0409.2022.1-2.286664

Ключові слова:

прокрастинація, тривожність, перфекціонізм, поведінка, страх, емоції

Анотація

У зв’язку з розвитком та прискоренням науково-технічного прогресу виникає нагальна потреба у дослідженні такого виняткового на сьогодні явища, як прокрастинація. Також актуальності набуває і більш досконале вивчення причини виникнення даного феномену. Людина постійно перебуває в умовах виконання зобов'язань, які потребують дотримання термінів. Вищесказане формує високий інтерес наукової спільноти до вивчення феномену прокрастинації.

У статті висвітлено феномен прокрастинації – великий психологічний феномен, який зосереджується не тільки в порушеннях емоційно-вольової сфери особистості або психологічних захистів. Також стаття наповнена змістовним аналізом видів прокрастинації (побутова, тобто щоденна; невротична; академічна; компульсивна) та розглядом їх специфічних особливостей. Розглянуто детермінанти прокрастинації та її серйозні наслідки, які простежуються як певний психологічний стан: стрес, сильне зниження мотивації, нав’язливе відчуття провини, втрата продуктивності, зниження самооцінки.

Виявлено, що проблема полягає у негативних наслідках прокрастинації на професійну діяльність людини, на зниження особистої продуктивності, працездатності, що проявляється в гострому емоційному переживанні особистої невдачі та незадоволеності власною роботою, а також власними результатами у професійному середовищі.

Посилання

Bazyka, Ye. L. (2014). Stan prokrastynatsii yak chynnyk, yakyi pryhnichuie formuvannia uspishnoi osobystosti studenta: rezultaty doslidzhennia [The state of procrastination as a factor that suppresses the formation of a successful personality of a student: the results of the study]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, (5), 23–30. [in Ukrainian].

Vаidа, T. S. (2016). Prokrastynatsiia yak komponent povedinky pratsivnykiv OVS ta yii profilaktyka pid chas profesiinoi pidhotovky kursantiv u VNZ MVS Ukrainy [Prokrastination as a Component of behaviour of Workers of Departments of Internal Affairs and Its Precautions during Professional Preparation of Cadets at the Higher Institutes of Ministry of Internal Affairs of Ukraine]. Law Bulletin, (2), 197–211. [in Ukrainian].

Ivanukh, V. A. (2013). Psykholohichni chynnyky prokrastynatsii [Psychological factors of procrastination]. In Psykholohichni problemy suchasnosti: tezy X naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv ta molodykh vchenykh (11-12 kvitnia 2013) (pp. 24–26). Lviv. [in Ukrainian].

Koltunovych, T. A., & Polishchuk, O. M. (2017). Prokrastynatsiia – konflikt mizh «vazhlyvym» i «pryiemnym» [Procrastination: the conflict between “important” and “enjoyable”]. Young Scientist, 5(45), 211–218. [in Ukrainian].

Motruk, T. O., & Stetsenko, D. V. (2014). Prokrastynatsiia yak inhibitor rozvytku uspishnoi osobystosti [Procrastination as an inhibitor of the development of a successful personality]. In Aktualni pytannia suchasnoi psykholohii: materialy I Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii studentiv, aspirantiv i molodykh vchenykh (pp. 292-297). Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka. [in Ukrainian].

Kuritsyna, A. V., & Overchuk, V. A. (2019). Teoretychni pidkhody do vyznachennia psykholohichnoho zmistu fenomenu prokrastynatsii [Theoretical measures to defining the psychological content of the phenomenon of procrastination]. Actual Problems of Psychology, 11(19), 208–224. [in Ukrainian].

Burka, J., & Yuen, L. (1983). Procrastination: Why you do it, what to do about it. Reading, Massachusetts: Addison Wesley.

Chu, A. H. C., & Choi, J. N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of «active» procrastination behavior on attitudes and performance. Journal of Social Psychology, (14), 245–264.

Ferrari, J. R. (1990). Self-handicapping by procrastinators: Effects of task importance and performance privacy (Doctoral dissertation). Adelphi University, Garden City.

Kachgal, M. M., Hansen, L. S., & Nutter, K. J. (2007). Academic procrastination prevention/intervention: Strategies and recommendations. Journal of Developmental Education, (25), 14–24.

Milgram, N., & Tenne, R. (2000). Personality correlates of decisional and task avoidant procrastination. European Journal of Personality, (14), 141–156.

Milgram, N. A. (1992). Procrastination: A malady of modern time. Boletin de Psicologia, 35(83), 102.

McCown, W., Johnson, J., & Petzel, T. (1989). Procrastination, a principal component analysis. Personality and Individual Differences, (10), 197–202.

Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Quintessential Self-Regulatory Failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Judy, W. (2017). The anatomy of procrastination – and how pupils can beat it. The Science of Teaching and Learning. Retrieved from https://www.theguardian.com/teacher-network/2015/oct/21/procrastination-how-school-pupils-can-beat-it

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-02

Номер

Розділ

Статті