THE PECULIARITIES OF NEUROPSYCHOLOGICAL SUPPORT OF A CHILD WITH PSYCHOVERBAL RETARDATION
DOI:
https://doi.org/10.18524/2707-0409.2021.2(54).241394Keywords:
neuropsychological support, neuropsychological correction, preschool children, psychoverbal retardation, higher mental functionsAbstract
This article is devoted to the analysis of the results of the implementation
of the program of neuropsychological correction of mental activity
of preschool children with psychoverbal retardation. The relevance of
this study is caused by the annual increase in the birth rate of children
with psychoverbal retardation and by the need for effective forms and
methods of correctional work.
The study is based on the assumption that the process of mental development of children with psychoverbal retardation in preschool-age specific features and complications due to the neuropsychological peculiarities of their development, and therefore it requires systematic professional neuropsychological support, which may be complicated by quarantine restrictions during the covid pandemic 19. Сonsequently, it is necessary to implement a specifically worked out effective program of neuropsychological correction of mental activity of children with learning disabilities , which can be implemented independently by parents (with a remote guidance of a psychologist) during home development classes. It can significantly increase the effectiveness of neuropsychological correction
of higher mental functions of children with psychoverbal retardation.
Neuropsychological correction aims to use continuous non-medicamental
activation of subcortical and stem structures of the brain, to
stabilize of interhemispheric interaction, to form the optimal functional status of the cortical structures of the brain. Each neuropsychological correctional session with a child includes cognitive exercises (tasks and games which are aimed to develop higher mental functions of the child) and movable exercises (sensory-motor correction), as well as body-orioriented therapy and elements of respiratory gymnastics. According to the results of the study, the rates of psychoverbal development of preschool children who used an individual program of neuropsychological correction at home under the guidance of a specialist during the quarantine and social isolation are much higher than those which have children who attended classes only with a neuropsychologist.
References
Бастун Н. А. Можливості нейропсихологічного підходу в освітній практиці / Наталія Анатоліївна Бастун // Горизонти науки. — 2010. — № 2 (30). — С. 88–94.
Брушневська І. М. Закономірності розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення / І. Брушневська // Педагогічний часопис Волині. — 2016. — № 1. — С. 70–75.
Власюк Д. П. Нейропсихологія нинішнього сторіччя: перспективи й виклики / Д. П. Власюк // Психологічні перспективи. — 2018. — Вип. 31. С. 45–56.
Выготский Л. С. Психология развития ребенка. — М.: Смысл: Эксмо, 2003.
Глоба О. Особливості організації корекційної роботи в умовах дошкільного навчального закладу / О. Глоба, І. Пригородова // Особлива дитина: навчання і виховання. — 2015. — № 3. — С. 65–72.
Глозман Ж. М. Нейропсихология детского возраста: учебное пособие для студентов высш. учеб. заведений. — М.: Издательский центр «Академия», 2009. — 272 с.
Дроздова І. В. Проблеми нейропсихології як методологічного підходу до вивчення вищих психічних функцій / І. В. Дроздова, М. В. Демченко, В. В. Храмцова // Український вісник медико-соціальної експертизи. — 2013. — № 4. — С. 5–11.
Кротенко В. І. Значення нейропсихологічних аспектів у розвитку дітей із затримкою психічного розвитку / В. І. Кротенко, М. О. Оробей // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. — 2014. — Вип. 28. — С. 302–307.
Синьов В. М. Корекційна психопедагогіка / В. М. Синьов. — К.: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. — 224 с.
Семенович А. В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающего онтогенеза: учебное пособие. 5‑е изд. — М.: Генезис, 2012. — 474 с.
Яцків О. С. Нейропсихологічний підхід у діяльності практичного психолога дошкільного навчального закладу / О. С. Яцків // Проблеми сучасної психології. — 2016. — Вип. 31. — С. 594–606.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.