SHAPING OF CHILDREN’S SOCIAL HEALTH WHOSE PARENTS ARE IN DIFFICULT LIFE CIRCUMSTANCES
DOI:
https://doi.org/10.18524/2707-0409.2021.2(54).241393Keywords:
social health, child, difficult life circumstances, family, socializationAbstract
Parents’ difficult life circumstances can impede the acquisition
of child’s necessary life skills and cause concern about its adequate
socialization and social health. The purpose of the article is to identify
and reveal ways to shape social health of children whose parents are in
difficult life circumstances. Specialists should identify children’s problems,
assist in solving them and provide social and pedagogical support.
It is necessary to carry out therapeutic and corrective actions. In order
to promote socialization and social health, social workers, psychologists,
social educators can use art therapy, game therapy, trainings, which are
specially designated for such children. The use of these methods reduces
children’s level of negative emotions and anxiety, increases their selfconfidence,
makes it possible to form sustainable behavioural reactions.
The article explains the possibilities of extracurricular activities, the
impact of which on the shaping of social health can be recognized undoubtedly.
Children’s participation in various kid’s clubs is an important
type of activity. Extracurricular educational institutions create a platform
for positive informal communication, and their mentors’ influence
is also important. Participation in contests and competitions develops
purposefulness, perseverance, ability to overcome difficulties; teaches to
make every effort to achieve results, to fight according to the rules, to
accept failures and defeats with dignity and aims to success. Due to active
participation in extracurricular activities, children create the basis
for further resilience, which involves the recognition of their personal
capabilities and vulnerability and is associated with personal success in
various spheres, especially against the background of stress or adverse circumstances. The process of socialization and shaping of children’s personality
whose parents are in difficult life circumstances requires comprehensive
support and participation of various social specialists for a
long time. If the educational potential of the family is reduced, it is
necessary to involve opportunities of other institutions that contribute
to the shaping of social health.
References
Бабич В. І. Професійна підготовка майбутніх учителів до виховання соціально здорових підлітків: теорія і практика: монографія / В. І. Бабич. — Харків: Щедра садиба плюс, 2015.— 488 с.
Бобро А. А. Сутність поняття «соціальне здоров’я» у науковій літературі /А. А. Бобро// Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. — 2014. — Вип. 122. — С. 19–23.
Васильченко О. А. Ігрова терапія як метод соціальної роботи з дітьми шкільного віку /О. А. Васильченко// Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Політологія. Соціологія. Право. — 2013. — № 3. — С. 90–94.
Давидюк Н. Психолого-педагогічні засади діяльності позашкільних навчальних закладів щодо формування ціннісних ставлень особистості /Н. Давидюк// Нова педагогічна думка. — 2016. — № 4. — С. 72–74.
Євтух М. Б. Проблема соціального здоров’я в Україні /М. Б. Євтух// Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. — 2015. — Вип. 124. — С. 74–77.
Маляр О. Соціально-психологічний тренінг формування дитячо-батьківських стосунків та емоційної взаємодії вчителя з дитиною у контексті роботи соціального працівника /О. Маляр// Social work and education, 2019. — Vol. 6, No. 3. — С. 259–268.
Про позашкільну освіту: Закон України від 22.06.2000 р. № 1841‑III. — URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841–14#Text (дата звернення: 16.04.2021).
Солдатенко І. Спорт як вид самоактуалізації особистості /І. Солжатенко, А. Зінюк// Габітус. — 2020. — Вип. 14. — С. 76–80.
Сорока О. Арт-терапевтична програма реабілітації дітей, які опинились у складних життєвих обставинах /О. Сорока// Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки. — 2016. — № 4. — С. 184–188.
Шевченко С. Психологічні детермінанти розвитку життєстійкості особистості в сучасних умовах турбулентності /С. Шевченко, Г. Варіна// Conference Proceedings of the International Scientific Online Conference Topical Issues of Society Development in the Turbulence Conditions. The School of Economics and Management in Public Administration. — Bratislava, 2020. — С. 185–192.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website), as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.