ПСИХОЛОГІЧНІ ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ

Автор(и)

  • Г. Б. Варіна Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0002-0087-4264
  • О. В. Фролова Бердянський державний педагогічний університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-8942-7419

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-0409.2021.2(54).241382

Ключові слова:

емоційна культура, професіоналізація, імерсивні технології, емоційний інтелект

Анотація

В контексті теоретичного аналізу проблеми розвитку емоційної культури майбутніх психологів у статті визначено емоційну культуру як систему навичок використання суб’єктом власного емоційної інтелекту з метою емоційної саморегуляції, що проявляється в рефлексивному усвідомлені емоцій (як власних, так і інших людей), визнання їх цінності та мотивуючої сили, а також цілеспрямованого використання емоцій в різних видах внутришньої психічної і зовнішньої (предметної і соціальної) діяльності. Відповідно до мети нашого дослідження було запропоновано новий погляд на проблему емоційної культури у структурі професійної діяльності майбутніх психологів, визначено її сутність та складові компоненти. Емоційна компетентність майбутнього фахівця розглядалась як системне, цілісне та динамічне психологічне утворення, важлива особистісно-професійна якість, складова професійної діяльності фахівця; що має власну структуру, виражає певний рівень емоційної зрілості особистості, є важливим чинником професійного становлення і забезпечує ефективну професійну взаємодію. У статті показано, що емоційна культура, структурними складовими якої є когнітивний, соціальний, регулятивний та емпатійний компоненти, виступає засобом соціалізації та адаптації майбутнього фахівця. На основі моделі розроблено та апробовано комплексну програму з формування емоційної культури майбутнього психолога в процесі фахової підготовки, спрямованої на розвиток складових емоційної компетентності. Інноваційним підходом в контексті реалізації програми є поєднання традиційних психокорекційних технологій та імерсивних технологій. Результатами проведеного дослідження було продемонстровано динаміку змін у розвитку емоційних компетенцій майбутніх фахівців.

Посилання

Колтырева Л. Ю. Формирование эмоциональной культуры педагога в гуманитарной образовательной среде учреждения дополнительного профессионального образования: дис. … канд. пед. наук : 13.00.08. — Челябинск, 2011. — 197 c.

Павлова І. Г. Дослідження провідних ознак емоційної зрілості особистості, що розвивається /І. Г. Павлова // Наука і освіта. — 2003. — № 2–3. — С. 41–44.

Сергеева О. А. Эмоциональная культура как компонент педагогической деятельности /О. А. Сергеева// Высшее образование сегодня. — 2009. — № 6. — С. 64–66.

Якобсон П. М. Психология чувств и мотивации /П. М. Якобсон. — М.: Институт практической психологии, 2008. — 304 с.

Ihnatovych E., Liashch O. The psychological patterns of emotional intelligence development in adolescence as a condition of personal mental health. Psychiatry// Psychotherapy and Clinical Psychology. — 2020. — 11(4). — Р. 802–811.

Li Y., Zhang K.,Wang J., Gao X. A Cognitive Brain Model for Multimodal Sentiment Analysis based on Attention Neural Networks //Neurocomputing. — 2020. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.neucom.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-27

Номер

Розділ

Статті