ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ ПОНЯТЬ «ТРИВОГА» ТА «ТРИВОЖНІСТЬ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.1(49).185763

Ключові слова:

тривога, тривожність, стан, стрес, переживання, властивість особистості

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз понять «тривога» та «тривожність» з метою їх чіткої диференціації. В ході аналізу визначено, що поняття «тривога» найчастіше використовується для опису процесу очікування небезпеки або стану занепокоєння, який не пов’язаний із певним об’єктом, рідше — для опису результату виникнення фрустрації або як механізм та компонент стресу. Розкрито суть поняття «тривожність», в результаті чого визначено, що переважна більшість авторів використовують його при описі особистісної якості та властивості особистості або стану дискомфорту; незначна кількість — при описі емоційного дискомфорту, як почуття страху або як комбінації стану страху з однією або декількома іншими емоціями. Отримані висновки дозволять виявити ключові методологічні моменти розробки прикладних аспектів проблеми зниження тривожності майбутніх практичних психологів.

Посилання

Adler, A. (2000). Ponjat’ prirodu cheloveka [Understand human nature]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Berezіn F. B. (1988). Psihicheskaja i psihofiziologicheskaja adaptacіja cheloveka [Mental and psychophysiological human adaptation]. Leningrad [in Russian].

Voskresenskaja E. V., Mel’nik E. V. & Kuhtova N. V. (2015). Psihologija straha i trevogi v sportivnoj dejatel’nosti (teorija i praktika) [Psychology of fear and anxiety in sports activities (theory and practice)]. Vitebsk [in Russian].

Gabdreeva G. Sh. (1990). Formirovanie sposobnosti k samoupravleniju psihicheskim sostojaniem u studentov s vysokim urovnem trevozhnosti [Formation of the ability to self-management of the mental state of students with a high level of anxiety]. Candidate’s thesis. Moskva [in Russian].

Gul’ko G. O. (2017). Psihologіchnі chinniki aktualіzacії osobistіsnih vlastivostej trivozhnogo spektru v situacії dosjagnennja [Psychological events relevant to the particular power of the trivozhny spectrum in a situation]. Candidate’s thesis. Kiїv [in Ukrainian].

Dolgova V. I., Gol’eva G. Ju. & Kryzhanovskaja N. V. (2015). Innovacionnye psihologo-pedagogicheskie tehnologii v doshkol’nom obrazovanii : monografija [Innovative psychological and pedagogical technologies in preschool education]. Moskva [in Russian].

Dolgova V. I., Naprimerov A. A. & Latjushin Ja. V. (2002). Formirovanie jemocional’noj ustojchivosti lichnosti [Formation of emotional stability of personality]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Dubovik E. Ju. (2006). Roditel’skoe otnoshenie k chasto bolejushhemu rebenku doshkol’nogo vozrasta kak faktor formirovanija trevozhnosti [Parental attitude towards a frequently ill preschool child as a factor in the formation of anxiety]. Candidate’s thesis. Kazan’ [in Russian].

Zaharov A. I. (2000). Proishozhdenie detskih nevrozov i psihoterapija [The origin of childhood neuroses and psychotherapy]. Moskva [in Russian].

Zaharov A. I. (1986). Kak preodolet’ strahi u detej [How to overcome fears in children]. Moskva [in Russian].

Zinov’eva Je. V. (2005). Shkol’naja trevozhnost’ i ee svjaz’ s kognitivnymi i lichnostnymi osobennostjami mladshih shkol’nikov [School anxiety and its relationship with the cognitive and personal characteristics of younger students]. Candidate’s thesis. Moskva [in Russian].

Izard K. E. (1980). Jemocii cheloveka [Human emotions]. Moskva [in Russian].

Il’in E. P. (2001). Jemocii i chuvstva [Emotions and feelings]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Kempinski A. (1975). Psihopatologija nevrozov [Psychopathology of neurosis]. Varshava [in Russian].

Kislovskaja V. R. (1972). Zavisimost’ mezhdu social’nym statusom i simptomom trevozhnosti ozhidanij v social’nom obshhenii [The relationship between social status and a symptom of anxiety expectations in social communication]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moskva [in Russian].

Kordujell M. (1999). Psihologija A-Ja : slovar’-spravochnik [Psychology AZ : dictionary reference]. Moskva [in Russian].

Kochubej B. I. & Novikova E. V. (1988). Jemocional’naja ustojchivost’ shkol’nika [Emotional stability of the student]. Moskva [in Russian].

Krichfalushіj M., Gnіtec’kij L., Shvaj O. & Tarasjuk V. (2015) Samoocіnka stanu trivozhnostі v studentіv tret’ogo kursu zaochnoї formi navchannja v real’nih umovah navchal’noї dіjal’nostі [Self-centeredness will be trivozhnostі in students of the third year in absentia ї forming the foundation in real minds of the beginning of evening]. Fіzichne vihovannja, sport і kul’tura zdorov’ja u suchasnomu suspіl’stvі. — Physical training, sport and culture are healthy for the young people, 4 (32), 19–23 [in Russian].

Lukasik A. V. (2000). Vzaimosvjaz’ samostojatel’nosti poznavatel’noj dejatel’nosti i trevozhnosti lichnosti [The relationship of the independence of cognitive activity and anxiety personality]. Candidate’s thesis. Moskva [in Russian].

L’dokova G. M. (2006). Negativnye psihicheskie sostojanija studentov v situacijah s neopredelennym ishodom [Negative mental states of students in situations with uncertain outcome]. Elabuga [in Russian].

Maloletkova A. V. (2003). Snizhenie situativnoj trevozhnosti kak pokazatel’ jeffektivnosti psihologicheskoj podgotovki studentov pedagogicheskogo vuza [Reduction of situational anxiety as an indicator of the effectiveness of psychological training of students of a pedagogical university]. Candidate’s thesis. Kazan’ [in Russian].

Nemov R. S. (1997). Psihologija [Psychology]. Moskva [in Russian].

Nuller Ju. L. (2008). Struktura psihicheskih rasstrojstv [Structure of mental disorders]. Kiїv [in Russian].

Ovcharova R. V. (2003). Prakticheskaja psihologija obrazovanija [Practical psychology of education]. Moskva [in Russian].

Prihozhan A. M. (1996). Psihologicheskaja priroda i vozrastnaja dinamika trevozhnosti : (Lichnostnyj aspekt) [Psychological nature and age dynamics of anxiety: (Personality aspect)]. Doctoral dissertation. Moskva [in Russian].

Prihozhan A. M. (2000). Trevozhnost’ u detej i podrostkov : psihologicheskaja priroda i vozrastnaja dinamika [Anxiety in children and adolescents: the psychological nature and age dynamics]. Moskva [in Russian].

Rejkovskij Ja. (1979). Jeksperimental’naja psihologija jemocij [Experimental psychology of emotions]. Moskva [in Russian].

Sidorov K. R. (2013). Trevozhnost’ kak psihologicheskij fenomen [Anxiety as a psychological phenomenon]. Vestnik Udmurtskogo universiteta. Serija filosofija. Psihologija. Pedagogika. — Bulletin of Udmurt University. A series of philosophy. Psychology. Pedagogy. Bulletin of Udmurt University. A series of philosophy. Psychology. Pedagogy, 3, 42–52 [in Russian].

Skvorcova M. V. (2004). Samoaktualizacija i trevozhnost’ kak faktory mezhlichnostnyh otnoshenij studentov gumanitarnyh special’nostej [Self-actualization and anxiety as factors of interpersonal relations of humanitarian students]. Candidate’s thesis. Samara [in Russian].

Spilberger Ch. D. (1983). Konceptual’nye i metodologicheskie problemy issledovanija trevogi [Conceptual and methodological problems of anxiety research]. Stress i trevoga v sporte. — Stress and anxiety in sports, 12–24 [in Russian].

Turchak O. M. (2015). Psihologіchnі osoblivostі verbal’nih projavіv trivozhnostі studentіv u situacіjah emocіjnoї naprugi [Psychological peculiarities of verbal manifestations of trivozhnost students in situa- tion of emotive relations]. Candidate’s thesis. Ostrog [in Ukrainian].

Frejd Z. (2005). Tormozhenie, simptom i trevoga [Inhibition, symptom and anxiety]. Psihoanaliticheskaja hrestomatija. Klassicheskie trudy. — Psychoanalytic anthology. Classic works, 15–79 [in Russian].

Car’kova O. V. & Radchenko S. V. (2015). Teoretichnі aspekti projavu psihologіchnogo fenomenu trivozhnostі [Theoretical aspects of the manifestation of the psychological phenomenon of anxiety]. Aktual’nі problemi psihologії. — Actual problems of psychology, Vol. 7, 38, 479–491 [in Russian].

Freud S. (1959). Inhibitions, Symptoms and Anxiety [Inhibitions, Symptoms and Anxiety]. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XX (1925–1926): An Autobiographical Study, Inhibitions, Symptoms and Anxiety. The Question of Lay Analysis and Other Works. — The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, Volume XX (1925–1926): An Autobiographical Study, Inhibitions, Symptoms and Anxiety. The Question of Lay Analysis and Other Works, 75–176. London [in English].

Hornblow A. R. & Kidson M. A. (1976). The visual analogue for anxiety : a validation study [The visual analogue for anxiety : a validation study]. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry. — Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 10, 339–341. Australia [in English].

Izard C. E. (1977). Human Emotions (Emotions, Personality, and Psychotherapy series) [Human Emotions (Emotions, Personality, and Psychotherapy series)]. New York [in English].

Jaspers K. (1963). General psychopathology [General psychopathology]. Chicago [in English].

Poldinger W. (1970). Aspects of anxiety [Aspects of anxiety]. Anxiety and tension. — Anxiety and tension, 7–21 [in English].

Spielberger C. D., Gorsuch R. L. & Lushene R. E. (1970). Маnual for the state–trait–anxiety inventory [Маnual for the state–trait–anxiety inventory]. Palo Alto, California [in English].

Taylor J. A. (1953). Apersonality scale of manifest anxiety [Apersonality scale of manifest anxiety]. The Journal of Abnormal and Social Psychology. — J. of Abnormal and Social Psychology, 285–290 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-03-23

Номер

Розділ

Статті