ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ЕМІГРАЦІЇ

Автор(и)

  • Оксана Іванівна Кононенко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна https://orcid.org/0000-0001-8676-7410
  • Анжеліка Валеріївна Григоращенко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна https://orcid.org/0000-0002-5148-0206

DOI:

https://doi.org/10.18524/2707-0409.2022.1-2.286668

Ключові слова:

адаптація, міграція, інтеграція, особистість, соціальне середовище, «мовний шок», психологічний стрес, психологічна підтримка

Анотація

В статті зазначається, що не зважаючи на досить широке вивчення проблема дослідження особливостей психологічної адаптації дітей-емігрантів в сучасних умовах набуває особливої актуальності через війну, яка зараз триває в Україні. Міграційні процеси призводять до виникнення цілого комплексу проблем, що характеризуються певною специфікою та вимагають свого невідкладного та детального вирішення.

У психологічній науці проблематика адаптації біженців і вимушених переселенців знайшла широке розповсюдження, але не зважаючи на досить широке вивчення проблема дослідження особливостей психологічної адаптації дітей-емігрантів в сучасних умовах набуває особливої актуальності.

Мета статті – провести теоретичне та емпіричне дослідження психологічних особливостей адаптації дітей в умовах війни та еміграції.

Адаптація дітей-емігрантів до умов нової країни залежить від різних факторів, таких як вік, стать, попередній досвід міжнародної мобільності, рівень підтримки від близьких та соціального середовища.

На підставі проведеного дослідження, варто дійти висновку, що адаптація дітей в умовах еміграції є складним процесом, що вимагає спеціального уваги та підходу. Дослідження показали, що діти-емігранти мають свої унікальні психологічні особливості, пов'язані зі зміною середовища, культурного контексту та мовної ситуації. Важливо розробити методичні підходи та інструменти для вивчення та підтримки адаптації цих дітей, забезпечуючи їм психологічну підтримку та ресурси для успішної інтеграції. Порівняльний аналіз дітей- емігрантів та дітей, що навчаються на території України, дозволяє зрозуміти специфіку їхнього розвитку, виявити схожі та відмінні фактори адаптації, що можуть бути використані для побудови ефективних програм та підходів у сфері освіти та психологічної підтримки.

Посилання

Lyovkina, O. H., & Kalenichenko, R. A. (Eds.) (2019). Actual problems of psychological and social adaptation in the conditions of a crisis society: materials of the 4th All-Ukrainian scientific and practical round table with international participation. Irpin: State Fiscal Service University of Ukraine.

Androsovych, K. A. (2014). Analiz sutnosti ta zmistu sotsialnykh aspektiv adaptatsii osobystosti [Analysis of the essence and content of social aspects of personality adaptation]. In Mezhdunarodnaia nauchno-prakticheskaia konferentsiia: Aktualni tendentsii rozvytku svitovoi psykholohichnoi ta pedahohichnoi praktyky (26-27 hrud. 2014 hoda) (pp. 39–45).

Dutkevych, T. V. (2012). Dytiacha psykholohiia [Children's psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].

Rozov, V. (2007). Metodyky otsinky i samootsinky adaptyvnykh indyvidualno-psykholohichnykh vlastyvostei osobystosti [Methods of assessment and self-assessment of adaptive individual psychological properties of personality]. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota [Practical Psychology and Social Work], (7), 14–16. [in Ukrainian].

Kononenko, O., Blynova, O., Popovych, I., Semenova, N., Kashyrina, Y., & Ursulenko, O. (2020). Personality factors of choosing adaptation strategies in a different cultural environment by labor migrants from Ukraine. Amazonia Investiga, 9(32), 45–54.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-02

Номер

Розділ

Статті